Terusan Inguinal

Gejala

Kanal inguinalis (canalis inguinalis) dipasangkan, ia adalah celah serong panjang 4-5 cm, terletak di daerah inguinalis dextra et sinistra di atas ligamen inguinal.

Pada lelaki, terusan inguinal dan cincinnya lebih luas, kerana kord spermatik yang lebih besar melaluinya (Rajah 171), pada wanita terdapat ligamen pusingan rahim. Pada lelaki, saluran inguinal lebih luas juga kerana untuk bulan kesembilan perkembangan intrauterin, testikel turun dari rongga perut melalui saluran inguinal dari rongga perut. Oleh itu, hernia inguinal kongenital lebih biasa pada lelaki berbanding dengan perempuan.

Terusan inguinal mempunyai empat dinding dan dua lubang (Rajah 172).

171. Cincin cetek kanal inguinal lelaki dan pembukaan luaran terusan femoral.
1 - linea alba; 2 - m. obliquus abdominis externus; 3 - mediale crus; 4 - lig. refleksum; 5 - crus laterale; 6 - spermaticus funiculus; 7 - m. cremaster; 8 - v. saphena magna; 9 - cornu inferius (margo falciformis); 10 - v. femoralis; 11 - margo falciformis (cornu superius).

172. Cincin inguinal cetek (A) dan dalam (skema) inguinal.
1 - intercrurales fibrae; 2 - lig. refleksum; 3 - lig. lacunare; 4 - mediale crus; 5 - crus laterale; 6 - symphysis ossis pubis; 7 - r. ossis pubis unggul; 8 - m. rectus abdominis; 9 - lig. interfoveolare; 10 - lig. inguinale; 11 - duktus defferens.

Dinding bawah kanal inguinal dibentuk oleh ligamen inguinal yang mewakili tepi aponeurosis otot abdomen luar serong, yang menghubungkan dengan fascia melintang abdomen.

Dinding anterior dihadkan oleh aponeurosis otot perut serong luaran, kadang-kadang mewakili tidak padat, tetapi plat mesh.

Dinding atas diwakili oleh tepi bawah otot serong dalaman dan otot perut melintang. Pada lelaki, satu ikatan otot yang tidak penting dipisahkan dari pinggir bawah otot serong dalaman, yang membentuk otot - pengangkat testum (m Cremaster), yang meninggalkan kanal inguinal melalui pembukaan luaran dan mencapai testis.

Dinding belakang dibentuk oleh fascia melintang abdomen. Ia tumbuh bersama dengan margin posterior ligamen inguinal.

Cincin inguinal cetek (anulus inguinalis superficialis) terletak di atas ligamen inguinal dan terhad disebabkan oleh perbezaan tendon (aponeurosis) otot perut serong luar pada kedua kaki: medial (crus mediale) dan lateral (laterus crus). Kaki medial dilampirkan pada simfisis; manakala kiri terletak anterior ke kanan, dan lateral tumbuh ke tubercle pubic. Akibatnya, kemaluan tuberkulum selanjutnya adalah dari simfisis, yang lebih luas akan menjadi pembukaan saluran inguinal. Atas dasar ini, pada tahap tertentu, adalah mungkin untuk menonjolkan kecenderungan pada penampilan hernias inguinal, yang mudah ditentukan secara radiografi. Celah dari sisi lateral diperkuat oleh serat tisu interpeduncular (fibrae intercrurales), dipisahkan dari tendon otot perut serong luaran. Lubang harus biasanya melewati ujung jari kecil.

Cincin inguinal yang dalam (anulus inguinalis profundus) adalah 1-1.5 cm di atas tengah-tengah ligamen inguinal. Ia tidak wujud dalam bentuk pembukaan bebas, kerana ia mengandungi fascia perut melintang yang ditimbulkan yang mengelilingi tali spermatik atau ligamen pusingan rahim. Cincin inguinal yang dalam sepadan dengan fossa inguinal lateral (fossa inguinalis lateralis), dibatasi secara mediasi a. et v. epigastricae inferiores; satu ikatan gentian yang berpecah dari pinggir bawah otot melintang dihubungkan kepada mereka, membentuk m. interfoveolaris (rajah 173).

173. Permukaan dalaman dinding anterior abdomen dan pelvis.
1 - lig. umbilicale medianum; 2 - lig. umbilicale laterale; 3 - vagina m. recti abdominis; 4 - m. rectus abdominis; 5 - anulus inguinalis profundus; 6 - lig. interfoveolare; 7 - ductus defferens; 8 - ureter; 9 - vesica urinaria; 10 - vesica seminalis; 11 - fossa supravesicalis; 12 - fossa inguinalis medialis; 13 - fossa inguinalis lateralis; 14 - plika umbilicalis lateralis; 15 - plika umbilicalis mediana.

Cincin luar luas kanal inguinal

Terusan inguinal adalah jurang antara otot luas abdomen pada bahagian medial dari ligamen inguinal. Ingatlah bahawa istilah "ligamen inguinal", yang digunakan dalam pembedahan, membayangkan dua pembentukan ligamen: ligamen inguinal yang benar dan berjalan selari, tetapi lebih dalam (di belakang) saluran iliac-pubik. Kedua-dua pembentukan ini bersebelahan antara satu sama lain, tetapi terdapat jurang yang sangat sempit di antara mereka.

Terusan inguinal mempunyai arah serong: dari atas ke bawah, dari luar ke dalam dan dari belakang ke depan. Panjangnya lelaki ialah 4-5 cm; pada wanita ia agak lama, tetapi sempit berbanding lelaki.

Tembok terusan inguinal

Di kanal inguinal terdapat 4 dinding dan 2 cincin.

Dinding depan kanal inguinal dibentuk oleh aponeurosis otot perut serong luaran.

Dinding belakang kanal inguinal dibentuk oleh fascia melintang. Dalam bahagian medial, ia diperkuat oleh sabit inguinal, falx inguinalis (ligamen Henle), yang disertai oleh aponeuroses dari otot-otot serong dan melintang dalaman.

Di tepi sisi otot abdominis rektum, sabit itu lengkungnya melengkung ke bawah dan dilekatkan pada tuberkel pubik, yang menghubungkan dengan saluran iliac-pubic.

Di kawasan antara lubang inguinal medial dan lateral, fascia melintang (dinding posterior terusan) diperkuat oleh ligam antara jalur, lig. interfoveolare [Hesselbach].

Sebahagian daripada dinding posterior kanal inguinal dari a. et v. The inferiores epigastrisae dipanggil segitiga Hesselbach.

Batasannya adalah di bawah - ligamentum inguinal (saluran ileal-pubic), lateral - kapal epigastrik yang lebih rendah, medial - pinggir luar otot abdominis rektum. Melalui segitiga ini hernia inguinal lurus.

Oleh itu, dinding posterior kanal inguinal sebenarnya terdiri daripada fascia melintang, tetapi ia tidak tipis kerana ia kelihatan di bahagian lain dinding abdomen. Ia dimeteraikan dan diperkuat oleh unsur-unsur tendon, walaupun bahagian bawah otot perut dalaman serong memainkan peranan utama dalam pengukuhannya.

Dinding atas kanal inguinal dibentuk oleh tepi bebas bawah dari otot perut serong dan melintang dalaman. Kelebihan bawah otot perut serong dalaman, sebagai peraturan, terletak sedikit di bawah transversal. Daripada ini, seperti yang telah disebutkan, ketinggian jurang inguinal dan, dengan itu, ketinggian dinding posterior kanal inguinal bergantung.

Dinding bawah saluran inguinal adalah ligamen inguinal dan saluran ilio-pubic.

Cincin inguinal cetek

Cincin inguinal cetek, anulus inguinalis superficialis, dibentuk oleh dua aponeurosis diverging otot perut serong luaran, medial yang dilampirkan di sekitar simfisis, dan luar ke tuberkel pubis. Bahagian luar cincin ini diperkuat oleh arcuate yang menjalankan serat interpeduncular, intercrurales fibrae.

Kadang-kadang ada yang ketiga, belakang, kaki - ia adalah ligamen melengkung, lig. refleksum [Colles], yang masuk ke serat otot serong luaran dari sisi yang bertentangan. Cincin permukaan mempunyai bujur tidak teratur, saiz membujurnya ialah 2-3 cm, yang melintang ialah 1-2 cm. Dengan pemeriksaan luaran, cincin permukaan melepasi ujung jari kecil melalui kulit. Pada wanita, saiz cincin permukaan adalah separuh saiz.

29. Kanal inguinal, dindingnya, cincin yang dalam dan cetek;

kandungan saluran. Mata lemah dinding perut anterior.

Terusan inguinal, candlis inguinalis, adalah jurang celah seperti yang terletak di atas medial separuh ligamen inguinal, di mana tali spermatik tertanam pada lelaki, dan pada wanita, ligamen adalah bulat. Kanal inguinal mempunyai panjang 4-5_cm. Ia melepasi ketebalan dinding abdomen anterior, (di sempadan bawahnya) dari gpegangan inguinalSangkar tulang rusuk, yang dikembangkan oleh fascia melintang, di atas tengah-tengah ligamen inguinal, ke cincin inguinal cetek yang terletak di atas bahagian atas tulang kemaluan di antara kaki sisi dan medial aponeurosis otot perut serong luaran (Rajah 128).

Berhubung dengan tali spermatik (pada ligamen pusingan rahim pada wanita) di kanal inguinal terdapat empat dinding: anterior, posterior, upper dan lower. Dinding depan kanal inguinal dibentuk oleh aponeurosis pada bahagian luar, serong "otot-otot abdomen, ZADI - oleh fascia melintang, bahagian atas - oleh pinggang yang lebih rendah tergantung dari otot-otot serong dan melintang dalaman, yang lebih rendah - oleh ligamen inguinal.

Cincin inguinal yang dalam, anulus inguinalis profundus, terletak di dinding posterior kanal inguinal. Dari sisi rongga perut adalah kecacatan berbentuk corong dari fascia melintang, yang terletak di atas tengah-tengah ligamen inguinal. Cincin inguinal yang mendalam terletak di sebalik tapak fossa inguinal lateral, di permukaan dalaman dinding abdomen anterior.

Cincin inguinal cetek, anulus inguinalis superfici-alis, terletak di atas tulang kemaluan. Ia adalah terhad kepada aponeurosis otot perut luaran luar: di atas_

medial, mediasi crus, dari bawah - kemudian a / l N o, cms di kemudian hari. Kelebihan tepi cincin inguinal cetek terbentuk oleh serat interpeduncular yang terletak bersebelahan, fibrae intercrurdies, merebak dari kaki medial ke sisi dan kepunyaan fasia, yang meliputi bahagian luar otot serong luar perut. Ujian medial cincin inguinal cetek membentuk c melengkung di dalam z-k a, lig. refleksum, yang terdiri daripada cawangan serat ligamen inguinal dan kaki lateral aponeurosis otot abdomen luar serong. Asal kanu inguinal dikaitkan dengan proses menurunkan testis dan penonjolan peritoneum semasa perkembangan janin.

30. Aperture, bahagiannya, topografi, fungsi; bekalan darah dan pemuliharaan.

Diafragma, diafragma (Rajah 124), adalah tikus-tendon-septum alih antara dada dan rongga perut. Ia kubah. Bentuk ini disebabkan oleh kedudukan organ dalaman dan perbezaan tekanan dalam rongga toraks dan abdomen. Bahagian cembung diafragma diarahkan ke dalam rongga dada, cekung - ke dalam rongga perut. Diafragma adalah otot pernafasan utama dan organ penting perut. Bundelan otot diafragma terletak di pinggir, mempunyai tendinosa atau permulaan otot dari bahagian tulang rusuk yang lebih rendah atau tulang rawan kosus di sekeliling bukaan dada yang lebih rendah, dari permukaan belakang tulang belakang dan dari tulang belakang lumbar. Menumpuk ke atas, dari pinggir ke tengah diafragma, ikatan otot terus ke pusat tendon, tendrumum centrum. Oleh itu, tempat-tempat permulaan harus membezakan antara lumbar, tulang rusuk dan bahagian bawah diafragma.

Bundle otot-tendon bahagian lumbal, pars lumba-lis, diafragma bermula dari permukaan anterior vertebra lumbar kaki kanan dan kiri, crus d'ex-trum et crus sinistrum, dan dari ligamen medial dan lateral arcuate. Arcuate medial ke z i-k a, Hg-arcuatum mediale, diregangkan di atas otot lumbar besar dan di antara permukaan sisi lumbar lumbar pertama dan puncak proses melintang vertebra lumbar kedua. Ligamen arcuate lateral, lig. arcuatum laterale, meliputi otot persegi anterior loin dan menghubungkan puncak proses melintang vertebra lumbar II dengan kelebihan XII.

Bahagian kanan bahagian lumbar diafragma lebih maju dan bermula dari permukaan depan badan lumbar vertebra I-IV, yang sebelah kiri berasal dari tiga vertebra lumbar pertama. Kaki dan kaki kiri diafragma di bahagian bawah bersambung ke ligamen membujur anterior, dan di bahagian atas berkas otot mereka berpotongan di hadapan badan lumbar vertebra, menyekat orifis aorta, hiatus aorticus. Aorta dan saluran toraks (limfa) melewati pembukaan ini. Bahagian lubang aorta diafragma dibatasi oleh berkas serat berserat - ini adalah ligamen arcuate median, lig. arcuatum medianum. Dengan penguncupan ikatan otot kaki diafragma, ligamen ini menghalang aorta daripada dihancurkan, akibatnya tidak ada halangan kepada aliran darah dalam aorta. Di atas dan di sebelah kiri lubang aorta, bundle otot-otot kanan dan kiri kiri salib diafragma lagi dan kemudian menyimpang lagi, membentuk lubang scaphora, hiatus esophageus, yang mana esofagus, bersama-sama dengan saraf vagus, melepasi rongga dada ke rongga perut. Di antara berkas otot di bahagian kanan dan kiri diafragma adalah batang simpatik, saraf dalaman yang besar dan kecil, urat vena yang tidak berpasangan (kanan) dan urat separa separuh (kiri).

Di setiap sisi, di antara bahagian lumbar dan tulang rusuk Diafragma, ada bahagian berbentuk segi tiga yang tidak mempunyai serat otot, yang dikenali sebagai segitiga lumbal-rib. Di sini, rongga perut dipisahkan dari rongga dada hanya oleh plat tipis intra-perut dan fascia intrathoracic dan membran serous (peritoneum dan pleura). Di dalam segitiga ini, hernia diafragma boleh terbentuk.

Bahagian kosal, pars costalis, dari diafragma bermula dari permukaan dalaman rusuk enam - tujuh bawah dengan ikatan otot yang berasingan, yang terselip di antara gigi otot perut melintang.

Bahagian sternal, pars sternalis, dari diafragma adalah yang paling sempit dan paling lemah, bermula dari permukaan posterior sternum. Antara sternum dan bahagian kosta terdapat juga kawasan segi tiga - segitiga sterno-rib, di mana, seperti yang dinyatakan, rongga thoracic dan abdomen terpisah dari satu sama lain hanya oleh fascia intra-toraks dan intra-perut dan membran serus - pleura dan peritoneum. Mungkin juga diafragma

Di pusat tendon diafragma di sebelah kanan terdapat lubang di vena cava inferior, di mana vena tersebut berpindah dari rongga perut ke rongga dada.

Fungsi: semasa penguncupan, diafragma bergerak jauh dari dinding rongga dada, kubahnya mengembang, yang membawa kepada peningkatan dalam | pengurangan rongga perut dan pengurangan rongga abdomen. Semasa serentak mengurangkan otot abdomen, diafragma menggalakkan peningkatan tekanan intra-perut.

Innervation: n. Phrenicus (Cm - Gv). Bekalan darah: a. pericardiacophrenica, a. phrenica superior, a. phrenica inferior, a. musculophrenica, aa. intercostales posteriores.

ANGLES CANAL

Saluran Agrass [canalis inguinalis (PNA, JNA, BNA)] adalah jurang antara otot dan fasciae dinding perut anterior dalam segitiga inguinal di atas medial separuh ligamen inguinal. P. ke. Mempunyai panjang 4-5 cm dan berjalan dalam arah serong - dari atas ke bawah dan di luar ke dalam. Ia membezakan empat dinding (depan, belakang, atas dan bawah) dan dua gelang - dalam (anulus inguinalis profundus) dan permukaan (anulus inguinalis superficialis). Funkts, nilai dinding P. ke. Terdiri dalam ketahanan mereka untuk intra perut tekanan. Otot-otot yang membentuk dinding P. ke., Mengurangkan dan mendekati lembu inguinal, memampatkan P. ke. Ciri-ciri struktur P. ke. Bergantung pada bentuk selang inguinal (lihat kawasan Inguinal). Oleh itu, dengan bentuk celah inguinal celah, dinding anterior P. membentuk aponeurosis otot perut serong luar (m Obliquus ext Abdominis) dan otot abdomen serong dalaman (m Obliquus int. Abdominis), dinding belakang dibentuk oleh fascia melintang dan pangkal paha - bahagian otot otot perut melintang (m. transversus abdominis); dinding atas di seluruh P. ke. ia dibentuk oleh tepi yang berbentuk bilah yang lebih rendah dari serong dalaman dan otot salib perut; Dinding bawah P. ke. Dibentuk oleh alur bungkus inguinal. Di bahagian tengah P., dinding anteriornya hanya terbentuk oleh aponeurosis otot serong luar abdomen, dan dinding posterior dibentuk oleh fascia melintang dan aponeurosis sabit, anguinal sable (falx inguinalis). Ligan inguinal dengan bentuk celah jurang inguinal dikembangkan dengan baik. Dengan bentuk segitiga inguinal, dinding anterior P. hingga. Sepanjang panjangnya adalah aponeurosis otot serong luar abdomen, dinding posterior - fascia melintang, dinding atas - pinggir bawah otot perut dan serong yang melintang. Dengan struktur P., ligamen inguinal telah ditipis dan tidak ada bahagian posteriornya. Akibatnya, mungkin terdapat kecenderungan untuk munculnya hernias inguinal.

Cincin inguinal yang dalam sepadan dengan fossa inguinal lateral (lihat dinding perut) dan terletak 1-2 cm di atas dan 1 unit ke dalam dari tengah-tengah ligamen inguinal. Dari sisi rongga perut, cincin ini mewakili alur yang ditutup dengan fascia melintang, dipisahkan dari fossa inguinal medial oleh ligamen interdimpular (lig Interfoveolare) dan arteri epigastrik yang lebih rendah (a. Epigastrica inf.). Dengan alat ligamen dan tendon otot-tendon yang maju, cincin inguinal yang dalam diperkuatkan oleh ligamen dan gentian tendon - sabit inguinal, ligamen antara mandibula, dan ligamen bengkok (refleksum lig).

Cincin inguinal cetek dibentuk oleh kaki medial dan lateral aponeurosis otot serong luar abdomen, serat interpeduncular dan ligamen bengkok.

Dalam P. ke Dalam lelaki lulus kord spermatik (lihat), ligamen panduan testis (testis gubernaculum) dan proses faraj peritoneum yang terlalu banyak; pada wanita, ada ligamen pusingan rahim (lig teres teres) dan juga proses vagina peritoneum yang dicantumkan (lihat Gambar 2). Ciri struktur anatomi P. ke. Pada wanita adalah kekuatan aponeurosis dinding anterior kanal dan penghapusan cincin inguinal cetek.

Patologi

Melalui P. ke. Hantarkan inguinal hernia (lihat). Oblique inguinal hernia memasuki melalui cincin inguinal yang mendalam, hernia inguinal lurus melalui fossa inguinal medial; hernias inguinal keluar melalui cincin inguinal cetek.

Non-dilatasi proses faraj peritoneum yang terletak di kanal inguinal pada lelaki boleh membawa kepada pembentukan hernias inguinal kongenital, dan pada wanita kepada pembentukan yang dipanggil. canalis Nucki, to-ry boleh menjadi penyebab sista labia besar atau kurang hormon inguinal kongenital.


Bibliografi: A. S. Obysov Pada penggabungan struktur anatomi tertentu terusan inguinal manusia, Pembedahan, No. 10, ms. 54, 1952; Anatomi pembedahan abdomen, ed. A. N. Maksimenkova, ms. 46, JI, 1972.

cincin inguinal luaran

"cincin inguinal luar" dalam buku

6.3.3. Telinga luar

6.3.3. Telinga luar Bentuk auricle adalah penting di bahagian luar kepala anjing. Tidak ada keperluan untuk menggambarkan kepelbagaian variasi telinga anjing dalam anjing - mereka telah diterangkan dengan baik dalam banyak baka atlas dan buku panduan anjing. Dari segi pembetulan bentuk

Penggunaan luaran dadah

Penggunaan luaran dadah Guna dadah ke kulit anjing dalam bentuk salap, emulsi, penyelesaian, serbuk, dan sebagainya. Penggunaan luar ubat terutamanya direka untuk tindakan tempatan mereka dengan kesan sedutan kecil. Kapasiti sedutan

6.3.3. Telinga luar

6.3.3. Telinga luar Bentuk auricle adalah penting di bahagian luar kepala anjing. Tidak ada keperluan untuk menggambarkan kepelbagaian variasi telinga anjing dalam anjing - mereka telah diterangkan dengan baik dalam banyak baka atlas dan buku panduan anjing. Dari segi pembetulan bentuk

Penggunaan luaran dadah

Penggunaan luaran dadah Guna dadah ke kulit anjing dalam bentuk salap, emulsi, penyelesaian, serbuk, dan sebagainya. Penggunaan luar ubat terutamanya direka untuk tindakan tempatan mereka dengan kesan sedutan kecil. Kapasiti sedutan

Cincin padat dan cincin perniagaan

Kehidupan keras dan cincin perniagaan Kehidupan kembali sama tidak masuk akal, Kerana ia sekali-kali terganggu. Saya berada di jalan lama yang sama, Seperti hari itu, hari dan jam musim panas. B. Pasternak. Penjelasan Jadi, ketiga-tiga "cincin" yang Muscovites digunakan untuk bercakap tidak benar-benar

Ubat luar untuk osteochondrosis

Penyembuhan luaran untuk osteochondrosis Salap dan tinctures yang dilapisi sepatutnya berada di aliran darah. Di bahagian bawah badan - dari tumit ke paha. Berikan perhatian khusus kepada fakta bahawa tangan apabila menggosok salep harus hangat. Anda tidak boleh menyebarkan salap selesai di tempat yang sakit. Pemegang sembuh

Perhatian pertama dan perhatian kedua. Cincin kuasa. Cincin penyihir kuasa. Melakukan dan tidak melakukan

Perhatian pertama dan perhatian kedua. Cincin kuasa. Cincin penyihir kuasa. Melakukan dan tidak melakukan Inti makhluk kita adalah tindakan persepsi; rahsia diri kita adalah tindakan kesedaran. Persepsi dan kesedaran tidak dapat dipisahkan dan mempunyai dua bidang. Perhatian pertama adalah keupayaan

BERSIH LUAR NEGERI

Pendarahan luar adalah pendarahan dari luka atau ulser terus ke permukaan badan. Ia adalah luka yang merupakan pelanggaran keutuhan kulit atau membran mukus (sel-sel tisu dan organ yang sering tirus) yang disebabkan oleh kesan mekanikal.

Hydrotherapy luar

Hydrotherapy luar Dalam proses evolusi, tubuh manusia "muncul" dari air, lebih-lebih lagi, mungkin dalam ingatan ini, janin di dalam rahim ibu berkembang di persekitaran akuatik. Oleh itu, ia tidak secara kebetulan bahawa sesetengah peminat sangat mengesyorkan bersalin. Menurut yang aktif

Penggunaan luaran

Penggunaan luaran Penggunaan hidrogen peroksida untuk penyakit rongga mulut dan gusi telah lama dan tegas ditubuhkan sendiri. Untuk membilas rongga mulut, larutan hidrogen peroksida 3% digunakan atau (sebagai pilihan) menggunakan tampon dibasahi dalam bintik-bintik sakit

Penggunaan luaran

Penggunaan luaran Keradangan lidah Walaupun dengan tidak bermaruah, pada pandangan pertama, penyakit, seperti keradangan lidah, tidak patut bercanda: anda perlu memastikan doktor. Tetapi untuk simptom ringan keradangan, resipi berikut boleh membantu Resipi 1 Basuh tangan anda dengan teliti,

Pendarahan luar

Pendarahan luar - 3 sudu besar. sangkar herba sudu dan 1 sudu besar. satu sudu monyet untuk mengisi 0.6 l air mendidih, biarkan ia membangkitkan, terikan, tambahkan 2 sudu besar. sudu cuka sari apel. Minum 50 g setiap

APLIKASI LUAR NEGERI

APLIKASI LUAR NEGERI Mengenai kaedah rawatan ini dengan hidrogen peroksida - lihat bahagian "Penggunaan hidrogen peroksida di pejabat

Cincin protractor dan cincin dram

Cincin protractor dan cincin dram Tetapi sangat mudah untuk menjalankan bimbingan melintang senjata kepada penembak. Selalunya, sasaran dari pistol tidak dapat dilihat, dan pistol itu dipandu di sepanjang petunjuk menengah. Oleh itu, panorama direka supaya salibnya

6.3. Pencahayaan luar

6.3. Lampu Kolam Sumber cahaya, pemasangan lampu dan menyokong Soalan 437. Bagaimana lekapan lampu luaran (lampu, lampu sorot) dipasang? Jawapan. Boleh dipasang dengan direka khas untuk pencahayaan luar.

Info-Farm.RU

Farmaseutikal, perubatan, biologi

Cincin inguinal cetek

Cincin inguinal cetek (Latin - Anulus inguinalis superficialis) pembukaan luar saluran inguinal, terletak di dinding depannya (keluar dari kanal inguinal).

Sinonim

Cincin inguinal cetek dalam kesusasteraan perubatan kadang-kadang juga dipanggil cincin inguinal luar atau cincin inguinal subkutaneus (Eng. - cincin inguinal subkutan).

Borang

Pembukaan segitiga atau bujur ini terletak sedikit di atas tabung pubik, yang membentuk keluar dari kanal inguinal, yang mengandungi saraf iliac-inguinal (Latin - N. Ilioinguinalis, cawangan saraf genital-femoral (Latin - N.genitofemoralis) dan tujuh mabuk kord (pada lelaki) atau ligamen pusingan (pada wanita). Di hujung saluran inguinal, pintu masuknya membentuk cincin inguinal yang mendalam.

Penyetempatan

Ternyata cincin inguinal cetek, dalam aponeurosis otot serong luar abdomen, secara langsung di atas puncak tulang kemaluan, adalah 1 sentimeter di atas dan di sebelah pinggang pubis.

Struktur

Cincin inguinal cetek dibentuk dengan cara ini. Sebelum melekat pada tubercle pubic, serabut aponeurosis yang lebih rendah dari otot perut serong luar dipisahkan dan membentuk dua kaki - medial (Latin - Crus mediale) dan lateral (Latin - Crus laterale). Setelah melekat pada tuberkel pubis, bahagian bawah bulu bawah yang lebih rendah, dengan satu bahagian, naik dan menengah dan menjalin ke dalam vagina otot rektum abdominis, dan kedua turun ke sisi, menyertai periosteum tulang kemaluan. Bahagian pertama rasuk tersebut menerima nama sambungan yang dikembalikan (Latin - Lig Reflexum), yang kedua - sambungan lacunary (Latin - Lig Lacunare). Bundelan tendon kaki medial dan lateral aponeurosis otot perut serong luar pada awal permulaan perbezaannya diperkuat oleh serat interpedikular (Latin: Fibrae intercrurales). Oleh itu, cincin inguinal cetek terbentuk dengan purata pedikel di bahagian dalam, pedikel sisi di bahagian luar, serat interpedikular dari atas dan ligamen berputar di bahagian bawah.

Kepentingan klinikal

Cincin inguinal cetek boleh dirasakan secara normal: dipercayai bahawa dalam keadaan normal ia dengan mudah akan melepasi ujung jari telunjuk ahli bedah. Cincin permukaan yang diperbesarkan adalah tanda tipikal hernia inguinal atau hernia Gilmore.

Ring inguinal luar

1. Ensiklopedia Perubatan Kecil. - M.: Ensiklopedia perubatan. 1991-96 2. Pertolongan cemas. - M.: The Great Russian Encyclopedia. 1994 3. Kamus ensiklopedia kamus perubatan. - M.: ensiklopedia Soviet. - 1982-1984

Lihat apa "luar cincin inguinal" dalam kamus lain:

cincin inguinal luaran - (anulus inguinalis externus), lihat cincin inguinal adalah cetek... kamus perubatan besar

cincin inguinal cetek - (anulus inguinalis superficialis, PNA, annulus inguinalis subcutaneus, BNA, JNA; sinonim: P. k. luar, P. k. subcutaneous) pembukaan luaran kanal inguinal yang terletak di bahagian tengah dan di atas tabercle pubis yang dibentuk secara mediasi dan...... Kamus Perubatan Besar

AVIT AREA - (regio inguinalis) terletak di perut bahagian bawah dan mewakili segitiga yang betul, dengan bahagian-bahagian pada ryo berkhidmat di bahagian bawah ligamen Puparto, di bahagian atas lineae interspinarig sup, Di dalam garis berjalan di sepanjang tepi luar m. recti. Dalam had...... The Big Medical Encyclopedia

Paha - I Femur adalah segmen anggota bawah, diikat di atas lipatan inguinal dan gluteal, dan di bawah garis yang ditarik 4 6 cm di atas pinggir atas patella. Kulit permukaan dalaman B. adalah nipis dan mudah alih di bahagian atas, dan luar adalah padat....... Ensiklopedia perubatan

kanal inguinal - (canalis inguinalis) jurang serong antara otot dan aponeuroses 4 5 cm pada bahagian tengah abdomen yang lebih rendah di atas ligamen inguinal. Pada lelaki, ia lebih luas, di dalamnya melepasi tali spermatik, pada wanita, ligamen pusingan rahim. Ia mempunyai empat dinding dan... Glosari terma dan konsep mengenai anatomi manusia

Terusan inguinal adalah ruang serpihan serong antara otot di bahagian bawah dinding abdomen manusia dan kebanyakan mamalia. Dalam lelaki P., dia mempunyai dua bukaan: cincin inguinal luar di pubis dan dalaman, tertutup, di dalam...... The Great Soviet Encyclopedia

Kord spermatik - I Kord spermatic (funiculus spermaticus) adalah sepasang pembentukan anatomi antara cincin inguinal dalaman dan testis; merujuk kepada organ kelamin lelaki dalaman. Ia adalah kitar bulat dengan panjang 150,200 mm dan ketebalan 14 mm untuk...... Ensiklopedia perubatan

Cryptorchidism - (kryptos Yunani tersembunyi, rahsia + testis orchis), anomali perkembangan pranatal, di mana pada masa kelahiran, satu atau kedua-dua testis tidak turun dari ruang retroperitoneal melalui kanal inguinal ke dalam skrotum. Sejurus selepas...... Ensiklopedia seksologi

HERNIA - Rajah. 1. Skim hernia dan prolaps organ. Rajah. 1. Skim hernia (A) dan prolaps organ (B): 1 ?? pembukaan hernia; 2 ?? hernia sac; 3 ?? kandungan hernia; 4 ?? membran hernia luar; 5 ?? hernia leher; 6 ?? badan...... kamus ensiklopedia perubatan

OPERASI ALEXANDER-ADAMS - (Alexander, Adams), pengetatan extraperitoneal ligamen bulat, yang dicadangkan oleh Alquie dan pada tahun 1881 dihasilkan untuk kali pertama oleh Alexander, dan sedikit kemudian oleh Adams. Tujuan operasi adalah untuk memberikan rahim satu posisi terbalik. Percikan dua hala... Ensiklopedia perubatan besar

ZHIMVERNATOVA BUNCH - (Ligameiitum lacunare Gimbernati), dinamakan selepas A. Zhimbernata menyifatkannya ( «Nuevo Metodo de operar en la hernia crural», 1793), yang berpecah dari hujung medial gerbang crural (lig inguinale Pou Parti.)...... Great Perubatan ensiklopedia

Dinding kanal inguinal dan jurang inguinal

Logistik

2. Jadual dan dummies mengenai topik pekerjaan

3. Satu set instrumen pembedahan am

Peta teknologi latihan praktikal.

Kandungan subjek

Seorang pesakit dengan hernia inguinal yang terperangkap menjalani pembaikan hernia. Pada tahap memproses kantung hernial dan plastik cincin hernia, operasi itu dilakukan tanpa komplikasi. Hari selepas operasi, pesakit menunjukkan tanda-tanda peritonitis.

1. Pada peringkat apakah operasi itu dibuat kesilapan?

2. Apakah tanda-tanda objektif tisu tanpa daya maju?

1. Dokter bedah pada peringkat semakan kandungan hernial tidak membuat semakan yang menyeluruh terhadap gelung usus kecil, yang berkaitan dengannya yang tidak terdapat pelanggaran parietal pada bahagian usus, yang menyebabkan perkembangan peritonitis pada hari berikutnya.

2. Tanda-tanda objektif tisu bukan daya maju termasuk ketiadaan denyutan kapal mesentery dan ketiadaan peristalsis.

Kawasan groin

Di dalam rantau inguinal terdapat segitiga inguinal, dibatasi: di bawah ligamen inguinal, bahagian pinggir luar otot rektus abdominis, di atas serenjang, diturunkan dari titik pada sempadan antara bahagian luar dan pertengahan ligamen inguinal ke otot rektum abdominis.

Di dalam segitiga inguinal ialah kanal inguinal.

Terusan Inguinal

Terusan inguinal adalah jurang antara otot luas abdomen, di mana lelaki melepasi tali spermatik, dan pada wanita ligamen uterus bulat. Saluran ini terletak betul-betul di atas bahagian tengah ligamen inguinal dan mempunyai arah serong: dari atas ke bawah, di luar ke dalam dan belakang ke hadapan. Panjangnya lelaki ialah 4-5 cm; pada wanita ia agak lama, tetapi sempit berbanding lelaki.

Dinding kanal inguinal dan jurang inguinal

Di kanal inguinal terdapat 4 dinding dan 2 lubang. Aponeurosis otot perut serong luar dianggap sebagai tembok depan kanal, dinding atas adalah bahagian bawah otot-otot serong dan melintang dalaman. Dinding bawah dibentuk oleh posterior melengkung dan kelebihan bawah ke atas ligamen inguinal; dinding posterior yang dibentuk oleh fascia melintang.

Jurang antara dinding atas dan bawah kanal inguinal dalam pembedahan dirujuk sebagai jurang inguinal; Ia sangat penting dalam patogenesis hernia inguinal. Di bahagian tengah, ia dibatasi oleh kelebihan luar vagina otot rektus abdominis, dan juga dengan salah satu tufts m.cremaster, bermula dari vagina ini. Bentuk dan saiz jurang inguinal sangat berbeza.

Rajah. 1. Segitiga inguinal dan cincin inguinal cetek

1 - vena saphenous besar, 2 - tanduk bawah, 3 - urat femoral, 4 - pinggir sabit, 5 - celah subkutan, 6 - ligamentum inguinal, 7 - segitiga inguinal, 8 - otot perut serong luar, 10 adalah plat anterior vagina otot rektum abdominis, 11 adalah otot rektum abdominis, 12 adalah pedicle medial, 13 serat interpedikular, 14 cincin inguinal cetek, 15 adalah pedikel sisi, 16 adalah ligamen traksi. (Dari: Sinelnikov RD. Atlas Anatomi Manusia - M., 1972. - T. II.)

Dinding posterior saluran inguinal, yang terbentuk oleh fascia melintang, diperkuat oleh pembentukan tendon yang berbeza-beza: (falx inguinalis, lig.interfoveolare). Istilah "falx inguinalis" (sabit inguinal, sebaliknya - ligamentum Henle) merujuk kepada tendon yang terhubung dari otot-otot perut serong dan melintang dalaman, yang terletak di anterior fascia melintang dan lebih kuat dibangunkan di tepi dalaman jurang inguinal. Dari luar, fascia melintang dalam jurang inguinal diperkuat oleh ligam antara (lig.interfoveolare), terletak di antara fossa inguinal tengah dan sisi (Rajah 2).

Rajah. 2. Dinding terusan inguinal dan jurang inguinal

1 - tali spermatik, 2 - otot, yang mengangkat testis, 3 - ligamen inguinal, 4 - otot perut serong luar, 5 - aponeurosis otot perut serong luar (aponeurosis t Obliqui abdominis externa), 6 - otot abdomen, 8 - fascia melintang dalam jurang inguinal, 9 - pembukaan cetek kanal inguinal (kaki medial). (Dari: Netter F.H. Atlas anatomi manusia - Basle, 1989.)

Cincin inguinal

Pembukaan luaran kanal inguinal, jika tidak - cincin inguinal cetek (anulus inguinalis superficialis), mempunyai bentuk segi tiga dan diarahkan ke luar dan sedikit ke atas. Asas cincin terletak pada tulang kemaluan, dan sisi terbentuk oleh aponeurosis berpecah otot perut serong luar. Terdapat dua kaki cincin: bahagian atas (atau medial), dilampirkan pada pinggir atas symfysis, dan bahagian bawah (atau lateral), dilekatkan pada tubercle kemaluan. Kadang-kadang ada yang ketiga, posterior, kaki - ia terdiri daripada ligamen berpintal, lig.reflexum (Collesi), yang melepasi serat otot serong luar dari sebaliknya. Kedua-dua kaki pertama adalah cetek, yang ketiga - lebih mendalam. Di bahagian puncak jurang yang dibentuk oleh belahan aponeurosis, kaki di hadapan dipalangi dengan melintang dan arcuately mencapai serabut aponeurosis - gentian intercrurales, yang melingkari jurang di cincin. Biasanya dalam lelaki yang sihat, cincin itu merindui hujung jari telunjuk.

Pembukaan dalaman kanal inguinal, sebaliknya - cincin inguinal yang dalam (anulus inguinalis profundus) adalah lubang di fascia melintang yang melaluinya kord spermatik. Bentuk lubang ini dibentuk, bagaimanapun, bukan akibat penembusan fascia melintang dengan kord spermatik, tetapi akibat kord spermatik membawa fascia dengan sendirinya dan membentuk bulge berbentuk corong seperti jari sarung tangan (fascia infundibuloformis). Oleh itu, dari fascia melintang, membran vagina umum kord dan testis diperolehi (tunica vaginalis testis komunik dan funiculi spermatici), yang kini (tiada PNA) yang dilambangkan dengan istilah "fascia spermatica interna".

Cincin inguinal yang mendalam terletak 1.0-1.5 cm di atas tengah-tengah ligamen inguinal. Di dalamnya ia bersempadan dengan jabatan awal a.epigastrica lebih rendah. Dalam cincin inguinal yang mendalam, unsur-unsur kord sperma menumpu - ductus deferens dan vasa spermatica, yang kemudiannya bergerak ke kanal inguinal.

Isi saluran inguinal pada lelaki adalah tali semulajadi n.ilioinguinalis dan ramus genitalis n.genitofemoralis (Rajah 3).

Kord spermatik adalah koleksi formasi yang disambungkan oleh serat longgar dan ditutup dengan membran vagina yang biasa dengan testis, di atasnya m.cremaster terletak, dan di luar kanal juga fascia cremasterica (Cooperi) (yang terakhir adalah kelanjutan nipis plat thomson, fasia badan perut dan aponeurosis luar otot serong). M.cremaster terbentuk terutamanya oleh gentian otot perut serong dalaman. Selain gentian ini, dalam pembentukan m. Cremaster melibatkan serat bermula dari dinding depan vagina otot abdominis rektum. Dalam kira-kira 25% kes, otot yang meningkatkan testis juga mengandungi serat otot perut melintang.

Komposisi kord spermatik termasuk:

1) saluran penangguhan (ductus deferens);

2) darah dan limfa vagina dan saraf saluran dan testis;

3) baki proses faraj peritoneum.

Kapal terbesar adalah a.testularularis, yang timbul secara langsung dari aorta perut; ia dipenuhi oleh serat simpatis yang timbul daripada plexus aorta dan membentuk testicularis plexus. Dua lagi arteri, a.cremasterica dan a.ductus deferentis, adalah lebih rendah berbanding dengan yang pertama berkaliber.

Arteri disertai oleh urat yang meninggalkan testis, membentuk plexus padat - plexus pampiniformis. Dari kedua, v.testicularis timbul, yang mengalir ke dalam vena cava inferior, di sebelah kiri, ke vena renal kiri.

Penyusunan bersama unsur-unsur kord spermatik adalah seperti berikut: vas deferens, a.ductus deferentis dan a.cremasterica dengan urat terletak paling posteriorly, a.testicularis dan banyak urat plexus terletak di anterior ke saluran, dengan arteri yang paling sering dikelilingi oleh gelung dari plexus vena. Oleh itu, vas deferens terletak secara posterior (dan medial) dari testicularia vasa. Pembuluh-pembuluh limfa testicular pergi bersama-sama dengan pembuluh darah. Di luar sepanjang kord spermatik, saraf melewati terusan inguinal: dari atas - n.ilioinguinalis, dari bawah - ramus genitalis n.genitofemoralis.

Pada wanita, di kanal inguinal ada ligamen uterus bulat (lig.teres uteri) n.ilioinguinalis dan ramus genitalis n. genitofemoralis. Apabila keluar dari saluran inguinal, ligamen itu runtuh menjadi serat yang berakhir di dalam tisu subkutaneus labia majora.

Rajah. 3. Cengkerang testis dan tali spermatik

1 - kulit, 2 - lemak berlemak, 3 - fascia superficial (fascia superficialis), 4 - fascia badan otot abdomen luaran (fascia propria t Obliqui abdominis externi), otot perut serong luar otot, 7 - otot perut melintang, 8 - fascia melintang (fascia transversalis), 9 - subserosal asas, 10 - parietal peritoneum (peritoneum parietale), 11 - membran berisi (tunica dartos) - fascia otot yang mengangkat testis (fascia cremasterica), 14 - otot yang mengangkat testis (m Cremaster), 15 - fascia sperma dalaman (fascia spermatica inte RNA), 16 - daun parietal proses vagina peritoneum (lam parietalis tunicae vaginalis), 17 - rongga serous testis (cavum serosum testis), 18 - daun visceral proses vagina peritoneum (lam visceralis tunicae vaginalis, 19 - putih, putih); tunica albuginea testis), 20 - arteri epigastrik yang lebih rendah (a. epigasrtica inferior).

Di samping ligamen bulat, terdapat proses vagina sesak peritoneum, menyerupai ligamen dalam penampilan; hujung periferalnya mencapai bahagian atas bibir besar. Dalam kes-kes yang jarang berlaku, proses faraj peritoneum tidak berlebihan, maka bentuk saluran di tempatnya (apa yang dikenali sebagai Nucleus canalis), kerana kista bibir besar atau hernias inguinal kongenital dapat terjadi.

Lipat dan lubang

Lipat dan lubang pada permukaan posterior dinding abdomen anterior. Untuk memahami mekanisme hernia inguinal, perlu mempertimbangkan ciri-ciri struktur peritoneum, membentuk permukaan belakang dinding perut anterior di perut bawah. Di sini, antara peritoneum dan fascia melintang, arteri umbilik dan seluruh salur saluran kencing, membentuk lipatan pada peritoneum. Saluran urin, urachus, semasa perkembangan pranatal, mengikat putaran pundi kencing ke allantois, dan pada masa kelahiran dipotong, menjadi tali tisu penghubung yang terbentang di sepanjang garis tengah dari atas pundi kencing ke pusar. Pada peritoneum parietal, kord ini membentuk lipatan - plika umbilicalis mediana (plika umbilicalis media - BNA). Dari permukaan sisi pundi kencing ke arah pusar adalah dua helai, yang dipadamkan (untuk sebahagian besar panjang) arteri umbilik. Pada peritoneum, ke kanan dan kiri garis tengah, mereka membentuk lipatan, yang masing-masing dipanggil plika umbilicalis media (plika umbilicalis lateralis - BNA). Vasa epigastrica inferiora meluas keluar dari lipatan ini, sedikit menimbulkan peritoneum dalam bentuk lipatan, yang dahulunya dikenali sebagai plikae epigastricae (BNA), dan kini, menurut PNA, pliul umbilicales lateralis (Rajah 4). Antara lipatan peritoneum terdapat bintik-bintik, atau lubang. Antara plika umbilicalis mediana dan media plica membentuk fossa supravesicalis, antara media plica dan plika lateralis - fossa inguinalis lateralis. Dalam kedudukannya, fossa inguinal medial kira-kira sepadan dengan cincin inguinal cetek dan diproyeksikan ke permukaan badan dengan serta-merta keluar dari tuberkel pubis; fossa inguinal sisi berpadanan dengan cincin inguinal yang dalam dan diproyeksikan di tengah-tengah ligamen pupart.

Rajah. 4. Permukaan posterior dinding abdomen anterior

1 - arteri obturator dan saraf (a. Et p Obturatorius), 2 - tulang pubis, 3 - urat femoral (v. Femoralis), 4 - ligamen lacunar (penggali lacunarae), 5 - 6 - ligamen sub-iliac-comb (lig.iliopectineum), 7 - saluran penangguhan (saluran penangguhan), 8 - ligamentum inguinal, 9 - lateral inguinal fossa (fossa inguinalis lateralis) - lipat umbilicalis lateralis, 12 - medial inguinal medial (fossa inguinalis medialis), 13 - ulangan umbilik medial (plika umbilicalis medialis), 14 - median umbilical fold (umbi umbilikikal lipatan) mediana), 15 - fossa suposesisis (fossa supravesicalis), 16 - pintu hernia hernia femoral, 17 - cawangan obturorius arteri epigastric inferioris (ramus obturatorius a. Epigastricae inferioris) 18 pintu hernia hernia obstruktif 19 pundi kencing (vesica urine)

Menurunkan testis

Proses menurunkan testis (testis descensus) adalah seperti berikut (Rajah 5). Semasa 3 bulan pertama kehidupan intrauterin, testis terletak di kawasan lumbar, di pinggir tulang belakang, bersebelahan dengan buah pinggang primer. Peritoneum merangkumi dari tiga sisi dan bersudut dengan albumin testis. Dari tiang bawah testis, di belakang peritoneum, terdapat helai tisu penghubung khusus, konduktor testis yang disebut - testis gubernaculum (Hunteri). Ia menembusi pada tahap pembukaan dalaman masa depan terusan inguinal ke dalam skrotum dan di sana ia runtuh seperti kipas. Fascia melintang dan ikal peritoneum parietal di sana, yang terakhir membentuk proses vagina yang disebut (prosesus vaginalis peritonei) bahkan sebelum testis turun.

Uji itu turun di belakang peritoneum dari 4 bulan intrauterine kehidupan. Pada bulan ke-7, testikel mencapai tahap pembukaan dalaman terusan inguinal dan mula membongkarkan peritoneum di hadapannya. Kemudian testis melepasi lapisan aponeurotik otot dinding perut anterior, membentuk saluran inguinal di dalamnya, dan pada bulan ke-9 memasuki skrotum. Atrophesi konduktor testis pada masa ini, dan hanya sedikit penebalan ekor lampiran yang tetap, yang dapat dilihat walaupun pada bayi baru lahir. Selanjutnya, penebalan ini hilang. Walau bagaimanapun, pada orang dewasa ia sering mungkin untuk mencari jejak bekas testis gubernaculum dalam bentuk ligamen yang berlari dari ekor lampiran ke skrotum.

Di dalam skrotum, testis ditutup dengan dua helai peritoneum yang membentuk testis tunica vaginalis (propria). Salah satu helai ini - viseralal - disambungkan dengan albumin testis, yang lain - parietal - adalah sebahagian daripada proses peritoneum. Jurang kecil terletak di antara dua helai peritoneum yang meliputi testis, dan di atas testis, semasa kord spermatik, bahagian protruding kantung peritoneal (prosesus vaginalis peritonei) biasanya tumbuh pada masa kelahiran. Kadang-kadang fusi ini tidak berlaku, dan kemudian rongga peritoneum terus berkomunikasi dengan rongga skrotum, yang boleh menyebabkan pembentukan hernias inguinal atau inguinal-scrotal kongenital.

Rajah. 5. Tahap menurunkan testis

Tarikh ditambah: 2016-04-14; Views: 1703; PEKERJAAN PERISIAN ORDER

Anatomi terusan inguinal (dengan gambar)

Terusan inguinal adalah bahagian penting yang menghubungkan anggota bawah dan kawasan panggul. Otot besar datang ke sini. Seringkali menjalankan penonjolan hernia. Selalunya, lelaki yang terlibat dalam buruh fizikal keras mengalami patologi ini. Apabila memeriksa terusan inguinal perlu memberi perhatian kepada mana-mana protrusi dan neoplasma pihak ketiga. Biasanya, ia harus lancar dan elastik pada palpation.

Struktur kanal inguinal agak mudah: ia adalah otot yang membentuk cincin dalam dan luar. Terusan inguinal pada lelaki dan wanita mempunyai struktur yang sama dengan perbezaan topografi kecil yang berkaitan dengan ciri jantina.

Artikel ini menganggap anatomi kanal inguinal dengan semua otot, ligamen, dinding dan struktur lain. Maklumat ini akan membantu untuk membuat diagnosis yang lebih tepat untuk keseleo dan pecah, hernia dan prolapses organ-organ dalaman rongga pelvis.

Anatomi topografi saluran inguinal

Maklumat anatomi dan topografi: saluran inguinal menyerupai dinding abdomen. Ia mempunyai 2 lubang - cincin inguinal luaran dan dalaman. Menurut anatomi topografi kanal inguinal, cincin inguinal luaran (annulus inguinalis externus) dibentuk oleh aponeurosis otot serong luar (crus superius, crus inferius) yang melekat pada tuberkel pubis.

Antara kedua-dua kaki adalah serat tendon melintang (intercrurales fibrae), mengehadkan sisi sisi atas cincin inguinal luaran. Cincin inguinal luaran dijangka pada kulit sedikit lebih tinggi dan lateral ke tuberkel pubik. Pembukaan dalaman terusan inguinal, terletak pada fossa perut luar (fovea inguinalis externa), diproyeksikan pada kulit 3 cm ke dalam dan ke bawah dari tulang belakang anterior. Oleh itu, perjalanan saluran inguinal terletak pada sudut kecil berkenaan dengan ligamen pupart.

Batasan terusan inguinal adalah seperti berikut: anterior - aponeurosis otot serong luaran, posterior - fascia melintang, di bawah - ligamen Puparte, di atas - pinggir otot serong dan melintang dalaman. Pada lelaki, dalam saluran inguinal terdapat kord spermatik, yang diwakili oleh vas deferens (duktus deferens), arteri spermatik, vena, saraf dan limfa. Vena spermatik (vena spermatica) mengalir ke kanan pada sudut akut ke vena cava inferior, dan dari sebelah kiri pada sudut kanan ke vena renal, yang menyumbang kepada lebih banyak dilatasi kord spermatik di sebelah kiri.

Hanya ligamen pusingan rahim (lig Teres uteri) melalui saluran inguinal pada wanita. Testicles dengan pelengkap yang terdapat di skrotum; epididimis, yang terdiri daripada kepala, badan dan ekor, melancarkan vas deferens, bersebelahan dengan permukaan atas atas testis.

Lihat bagaimana saluran inguinal diatur - gambar menunjukkan gambaran skematik struktur anatomi:

Pemeriksaan kawasan pangkal paha

Pemeriksaan perbandingan bahagian kanan dan kiri paha dan skrotum perlu dilakukan dengan pendirian pesakit dan berbaring. Untuk definisi yang jelas mengenai bentuk, saiz, pengenalan hernia inguinal primer dan terusan, keterlihatan protraksi hernia, pemeriksaan disokong dengan teknik yang meningkatkan tekanan intra-perut: batuk, menegangkan, 10-20 minit berjalan kaki. Dalam protraksi (hernia) yang muncul di titik lemah dinding perut, saiz, bentuk dan lokalisasi dicatatkan. Apabila dilihat dari skrotum menentukan simetri, saiz, warna kulit, kontur zakar, keadaan urat kord spermatik.

Hernia inguinal

Hernia inguinal adalah lebih biasa, dan pada lelaki mereka membentuk 80-95% daripada semua hernia.

Terdapat hernia inguinal serong dan langsung.

Oblique inguinal hernias adalah kongenital dan diperolehi. Hernia inguinal serong kongenital akibat ketidakseimbangan proses peritoneal, yang turun bersama dengan testis ke dalam skrotum. Kadang-kadang, cecair berkumpul di bahagian terbuka proses peritoneal dan ubat testis menjatuhkan.

Hernia inguinal kongenital dengan terusan inguinal yang agak luas mungkin berlaku pada hari-hari pertama dan minggu-hari kehidupan kanak-kanak. Apabila memeriksa cincin inguinal dengan jari telunjuk, pembukaan luaran luas saluran inguinal segera dikesan melalui skrotum. Apabila batuk atau menegangkan dengan jari anda, ada dorongan dari viskera yang keluar melalui saluran inguinal.

Dengan bentuk hernia inguinal kongenital ini, diagnosis tidak sukar. Perundingan pakar bedah kanak-kanak adalah perlu.

Dalam kes-kes lain, hernia inguinal serong kongenital ditunjukkan dalam masa remaja atau remaja, apabila seseorang mula bekerja atau bersenam, disertai dengan peningkatan tekanan intra-perut. Dalam kes ini, pada mulanya terdapat ketidakselesaan dan sedikit kesakitan di kawasan selangkangan. Kemudian penonjolan dikesan, meningkat dalam kedudukan menegak dan semasa latihan fizikal dan hilang dalam kedudukan mendatar. Semasa memeriksa pesakit semasa berdiri, bengkak di kawasan pangkal paha ditentukan, yang turun ke dalam skrotum dan hilang apabila pesakit berada di belakangnya. Penyelidikan jari mudah ditentukan oleh pembukaan luaran terusan yang luas. Pada saat batuk, jari dimasukkan ke dalam cincin inguinal luaran merasakan usus batuk yang jelas, selepas itu, ketika meniup dan batuk kembali atau berdiri, beg hernial mengisi dengan selaput. Dengan hernia inguinal kongenital, kantung hernia biasanya terletak di luar dari kord spermatik atau dalam ketebalannya. Kadang-kadang ada yang disebut "hernia dari usaha" apabila, disebabkan oleh sempit pembukaan dalaman terusan inguinal, organ-organ perut tidak menembusi proses peritoneal dan beg hernia yang selesai masih kosong. Dengan peningkatan tajam dalam tekanan intra-perut, seperti mengangkat berat, cincin batin saluran inguinal sementara mengembang dan bahagian dalamnya keluar ke dalam proses peritoneal. Kemudian otot menutup dan memerah kandungan peluru hernia - pelanggaran berlaku, yang memerlukan campur tangan pembedahan segera untuk alasan kesihatan.

Hernia inguinal yang diperolehi adalah kurang biasa dan biasanya berlaku pada usia purata atau tua pada orang yang mengalami buruh fizikal yang teruk atau lemah selepas penyakit. Mereka jarang turun ke dalam skrotum dan biasanya terletak secara medial dari kord spermatik. Selalunya diperhatikan hernia inguinal langsung. Mereka ditakrifkan sebagai bantahan bulat di rantau inguinal, sebagai peraturan, dua hala. Hernia lurus dinamakan begitu kerana lubang hernia mereka masuk ke dalam dari cincin inguinal luaran. Dalam tegang hernia sering melibatkan dinding pundi kencing. Lebih-lebih lagi, pesakit sedemikian kadang-kadang mencatatkan peningkatan keinginan untuk membuang air kencing.

Lihat juga:

Terdapat hernia abdomen luaran dan dalaman. Hernia eksternal adalah penonjolan di bawah kulit melalui kongenital...

Hernia payudara biasanya kongenital, walaupun mereka sering menunjukkan diri mereka hanya dengan usia. Ini adalah hasil daripada...

Hernia femoral berlaku dalam kebanyakan kes di kalangan wanita. Mereka terbentuk secara beransur-ansur dan ditakrifkan sebagai...

Hernia ventralis selepas operasi boleh berkembang di tapak mana-mana hirisan dinding abdomen anterior. Selalunya mereka...

Adalah sukar untuk mendiagnosis hernia garis spigel, seperti kantung hernial biasanya kecil, tidak lebih daripada ceri,...

Bagi pelayar, luka menyumbang lebih daripada 30% daripada semua kecederaan. Semua luka terutamanya dijangkiti. Yang pertama...