Anatomi terusan femoral

Perut

Antara ligamen inguinal dan tulang pelvis terdapat ruang yang melalui iliac sikat ligamen dibahagikan kepada dua jurang: otot (lakuna musculorum) dan vaskular (lakuna vasorum). Lacuna otot terletak di luar. Melalui paha beliau adalah otot iliopsoas dan saraf femoral. Vagina umum untuk otot dan saraf dibentuk oleh fascia iliac, yang teguh tumbuh bersama dengan ligamen inguinal dan periosteum tulang pelvis, membentuk halangan pembatas kuat antara rongga perut dan kawasan pinggul. Akibatnya, hernia melalui lacuna otot sangat jarang berlaku. Lacuna vaskular terletak secara dalaman dan terhad anteriorly oleh ligamen inguinal, di belakang oleh Cooper (kemaluan), lacunar mediasi dan ligamen iliac-cribal lateral. Arteri femoral, urat femoral, nerves (n Genito femoralis, n Ilio inguinalis) dan saluran limfa melalui lacuna vaskular. Bundle neurovascular dilampirkan dalam sarung fascial nipis, yang berasal dari fascia melintang.

Lacuna vaskular adalah tapak utama pembentukan hernia femoral. Bahagian yang paling "lemah" adalah cincin femoral, terletak di bahagian tengah lacuna dan terhad kepada ligamen medial-lacunar (jumeral), dari bahagian hadapan - ligamen inguinal (paparte), dari ligamen belakang (ileal-pubic (Cooper), ke bahagian belakang urat femoral. Cincin femoral penuh dengan tisu lemak. Di sini terletak nod limfa besar Rosenmyuller - Pirogov. Diameter cincin femoral pada wanita mencapai 1.8 cm, pada lelaki - 1.2 cm.

Lacunae otot dan vaskular dalam keadaan normal tidak mempunyai ruang dan retak percuma, yang terbentuk di bawah keadaan patologi tertentu. Di sinilah terusan femoral timbul ketika hernia terbentuk. Pembukaan dalaman terusan femoral adalah cincin femoral; pembukaan luaran adalah fossa bujur: pembukaan di fascia paha yang melaluinya melalui vena saphenous yang hebat. Fossa oval dibatasi oleh kaki lipat bulan sabit dan kelihatan seperti separa bujur yang terbentang dalam arah melintang. Di depan, fossa bujur ditutup oleh plat kekisi (laminacribrosafascialatae), yang runtuh semasa laluan hernia.

Terusan femoral adalah segi tiga. Dindingnya adalah: anterior - permukaan ligamen anguinal di bahagian belakang dan permukaan posterior bahagian daun cetek fascia paha yang luas, di belakang - daun dalam fascia luas, di luar - dinding medial dari urat femoral dan sarung fascialnya. Terusan femoral mempunyai arah yang hampir menegak, panjangnya 2-3 cm.

Beberapa anomali praktikal lokasi kapal di zon terusan femoral adalah kepentingan praktikal. Dalam kebanyakan kes, bahaya hanya dinding sisi terusan femoral, di mana femoral Vienna, yang boleh merosakkan (air mata, flash, memerah) kedua-dua apabila memperuntukkan sac hernial serviks dan semasa jahitan cincin hernial.

Kira-kira 30% daripada anastomosis di antara cawangan obturator arteri kemaluan dan cawangan yang lebih rendah arteri epigastric yang gabus yang sangat maju, ternyata bahawa cawangan arteri obturator yang biasanya a. iliacainterna, bergerak jauh dari arteri epigastrik yang lebih rendah dan, dari depan ke belakang dan dari atas ke bawah ke kanal obturator, ia boleh sesuai dengan leher kantung hernia, seolah-olah menutupnya dari bahagian depan, dari bahagian dalam dan bahagian belakangnya. Dalam kes-kes ini, pembedahan cincin cincin kedua-dua bahagian dalam (melalui ligamen lacunar) dan ke atas (melalui ligamen inguinal) adalah penuh dengan kerosakan pada arteri ini. Penulis yang lebih tua memanggil coronamortis anomali anatomi yang sama- "mahkota kematian".

Topografi terusan femoral

Terusan femoral (nama Latin adalah canalis femoralis) terletak di rantau inguinal, mempunyai bentuk seperti celah segitiga, dan biasanya mengandungi tisu adipose, arteri, urat, nodus limfa. Dinding terusan femoral dibentuk oleh unsur-unsur struktur anatomi fascia paha yang luas, serta dinding dalaman urat femoral.

Rongga di kawasan pedalaman di terusan femoral terbentuk pada permukaan yang keluar melalui slot atau mana-bahagian tebal usus kecil, peritoneum visceral lipat bahagian, di mana permukaan hadapan tulang paha muncul hernia. Wanita dan kanak-kanak di bawah satu tahun lebih mudah terdedah kepada penyakit ini disebabkan oleh keistimewaan struktur anatomis tisu-tisu Skarpov.

Struktur anatomi bolehalis femoralis

Langkah terusan femoral dari 1 hingga 3.5 cm, ia menghubungkan rongga perut dengan bahagian depan paha. Anatomi topografik terusan femoral termasuk beberapa lapisan dan dinding yang dibentuk oleh unsur-unsur struktur tendon tubuh manusia:

  • di dalam - plat padat dalam fascia kaki yang luas (fascia pectinea), yang berfungsi sebagai vagina untuk otot paha;
  • luar - plat tendon subkutaneus fasia yang luas, iaitu meterai atas sempadan sabit;
  • lateral - lateral, lebih jauh dari median median - permukaan dalaman vena femoral;
  • dari sisi medial, lebih dekat dengan median median, kanal dibatasi oleh plat bersatu fascia tendinous.

Fascia yang menutupi otot-otot besar bahagian atas anggota bawah, pada tahap segi tiga femoral, berpecah menjadi 2 plat. Plat yang terletak di lapisan dalam berfungsi sebagai kes sikat dan otot lumbar-iliac distal.

Lina subkutaneus, termasuk fossa oval, yang dikenali sebagai fissure subkutan, terletak di bawah ligamen Capparate. Ia mempunyai struktur anatomi yang heterogen. Di mana fossa oval terletak, plat mempunyai struktur kekisi dengan pelbagai saluran untuk kapal dan saraf. Celah adalah pembukaan subkutaneus saluran femoral. Pembukaan yang mendalam (terusan femoral, anulus femoralis) terletak berhampiran bahagian medial dari lacunae vaskular.

Huraian keluaran luar saluran femoral

Fisur subkutaneus saluran femoral (hiatus saphenus, kemurungan dangkal) terletak lebih dekat ke tengah-tengah ikatan otot tukang jahit, di bawah tahap ligamen inguinal di bawah fascia kisi, di bingkai luar fasia yang luas. Batasan fisur subkutaneus adalah seperti berikut:

  • luar - tanduk atas pinggir sabit;
  • sisi - pinggir sabit fascia;
  • lebih mendalam - sudut bawah tepi sabit.

Hiatus saphenus adalah pintu masuk ke saluran limfa dan darah. Lokasi tanduk bawah fascia yang luas boleh ditentukan oleh sampul vena subkutan yang besar pada bahagian bawah (v. Saphena magna). Vena ini berasal dari bahagian atas segitiga paha, mencapai celah subkutan, melambai di sekeliling tanduk bawah fascia (cornu inferius), kemudian, lulus di bawah fascia dalam ketebalan tisu lemak, mengalir ke paha paha.

Di hadapan faktor-faktor yang menyumbang, serigala tisu peritoneal peritoneal jinak menembusi jauh ke dalam retakan, yang merupakan prasyarat untuk perkembangan hernias. Biasanya, celah subkutaneus mempunyai panjang 3-4 cm, lebar 2-2.5 cm, dengan pembentukan hernia adalah pembukaan luaran terusan femoral.

Semasa pembedahan untuk mengeluarkan hernia, terdapat risiko pendarahan. Ini adalah kerana kemungkinan kerosakan pada sampul surat pertengahan gelang terusan femoral arus obturator yang besar. Kebarangkalian yang sama ada pada pelepasan normal yang tidak normal dari arteri epigastrik yang lebih rendah.

Ciri-ciri struktur cincin batin

Cincin femoral dalam (anulus femoralis) melakukan fungsi pembukaan saluran dalaman. Ia terletak di zon sudut purata vasorum lacuna (lacuna vaskular). Permukaan depan cincin ditutup dengan gerbang tendinous (ligamentum inguinale), tetapi lebih sering ia dirujuk sebagai "ligamen pupartine". Di sebelah, sempadan cincin yang mendalam pada vagina padat urat femoral.

Kawasan antara tulang pelvis dan ligamen pupart dibatasi oleh fascia otot ileal dan sisir ke dalam 2 ruang: lacunae vaskular dan otot. jurang otot dalam sempadan permukaan bahagian tulang pangkal paha yang ia dilindungi gerbang crural, fascia lebih dekat ke tengah-tengah bahagian sempadannya dimeterai (iliac comb arc).

Arteri dan urat yang besar dari ekstrem bawah melewati lacuna vaskular, menduduki kawasan di bawah ligamen pupart. Arus iliopectineus (ilio-comb arc) memisahkannya dari lacuna otot.

Ruang cincin femoral dipenuhi dengan tisu berserabut longgar bersambung, serta nod sistem limfa, dinamakan selepas Pirogov-Rosenmüller. Cincin femoral dalaman dari ligamen lacunar ke urat femoral mempunyai saiz yang berbeza bergantung pada jantina dan umur orang itu. Pada lelaki, lebarnya bervariasi dari 0.9 hingga 1.2 cm, dan pada wakil wanita adalah kira-kira 1.9 cm. Perbezaan struktur cincin yang mendalam ini menjelaskan peningkatan insiden hernia wanita di bahagian pinggang kaki.

Hernia dalam ketebalan unsur-unsur struktur lacunae otot kurang biasa, kerana mereka memegang kandungan rongga perut dengan kuat. Selalunya protrusions patologi muncul di kawasan lacuna vaskular, di bahagian paling lemahnya - cincin dalaman terusan femoral.

Memperinci struktur tembok terusan

Garis besar cralisis canalis dibentuk oleh 3 aspek. Bahagian subkutaneus terusan meliputi lembaran luar fascia, iaitu plat elastik. Daun berasal dari fascia tendon yang luas dan melekat pada tulang panjang paha. Pada permukaan risalah ini juga terdapat fossa bujur (celah subkutan), yang diliputi dengan fascia kekisi. Sebilangan besar kapal dan gentian saraf mengalir melalui pelbagai bukaan. The cribrosa fascia (cribriform) di sepanjang perimeter digariskan oleh tepi sabit yang tebal dengan tanduk bawah dan atas.

Di rantau hadapan lapisan dalaman kad terusan dinding femoral adalah iliac fascia comb - plat sebahagian lata dalam fascia (fascia lata), di mana disusun otot nama yang sama.

Bahagian lateral craliis canalis ditutupi dengan vagina padat pada paha, yang melewati vena yang dilalui di bawah kisi-kisi fasia. Di sini juga terletak luas permukaan vena besar bahagian bawah kaki, serta vesel arteri subkutaneus.

Kandungan saluran dalam keadaan normal dan patologi

Dalam keadaan biasa, ruang saluran dari cincin yang mendalam ke fisur subkutaneus diisi dengan tisu lemak berserat longgar. Apabila hernia dibentuk di rantau inguinal, kandungan terusan femoral termasuk struktur anatomi peritoneum dalam kantung hernial, yang paling sering gelung usus, lipatan viskal. Kadang-kadang, protraksi hernia yang terletak di bahagian kanan boleh mengandungi bahagian pertama kolon, di kaki kiri - bahagian terakhir kolon.

Simptom utama femur herniated adalah bulge hemispherical berhampiran paha dalaman di rantau inguinal segitiga scarp. Ia perlu membezakan hernia kanal dari hernia di rantau inguinal, nod variko saluran darah, fusions adipose, dan suppuration bocor. Teknik diagnostik yang paling berkesan ialah ultrasound, yang menentukan penyetempatan dan kandungan pembentukan patologi.

Punca protrusi hernia di bahagian depan paha adalah 2 faktor utama - melemahkan dinding abdomen dan peningkatan tekanan intra-perut. Secara tidak langsung mencetuskan penyakit boleh kehilangan berat badan yang cepat, trauma perut, parut selepas pembedahan, dislokasi pinggul.

Faktor langsung yang secara langsung mempengaruhi perkembangan hernias termasuk penuaan fisik yang berlebihan, penundaan atau kekurangan buang air besar, batuk sengit, kesulitan membuang air kecil. Hernia hip sering dijumpai pada wanita yang telah menjalani beberapa kehamilan atau selepas buruh yang berpanjangan, pada anak-anak tahun pertama kehidupan dengan dinding yang tidak cukup rongga perut, serta orang-orang dengan predisposisi keturunan.

Fossa oval

1. Ensiklopedia Perubatan Kecil. - M.: Ensiklopedia perubatan. 1991-96 2. Pertolongan cemas. - M.: The Great Russian Encyclopedia. 1994 3. Kamus ensiklopedia kamus perubatan. - M.: ensiklopedia Soviet. - 1982-1984

Lihat apa "lubang bujur" dalam kamus lain:

oval fossa - 1) (fossa ovalis, PNA, BNA, JNA) reses di septum interatrial dari atrium kanan, baki selepas penutupan pembukaan oval; 2) (hiatus saphenus, PNA; fossa ovalis, BNA, JNA) lihat cincin subkutan... Kamus perubatan besar

Jantung - (cor) adalah elemen utama sistem kardiovaskular, yang memberikan aliran darah ke dalam saluran, dan merupakan organ otot berbentuk kerongung yang terletak di belakang tulang belakang di pusat tendon diafragma, di antara kanan dan kiri...... Atlas anatomi manusia

ANATOMI MANUSIA adalah sains yang mengkaji struktur badan, organ-organ, tisu dan hubungan mereka dalam tubuh. Semua benda hidup dicirikan oleh empat tanda: pertumbuhan, metabolisme, kerengsaan dan keupayaan untuk membiak. Gabungan tanda-tanda ini...... Collier Encyclopedia

Uap anggota bawah - Pic. 326. Veins di bawah... Atlas anatomi manusia

Atrium kanan - Bahagian atas atrium kanan (atrium dextrum) (Rajah 215) membentuk telinga kanan (auricula dextra) (Rajah 210), dan bahagian yang diperbesar adalah pertemuan venous venous. Vena cava superior (v. Cava superior) jatuh ke atrium kanan...... Atlas anatomi manusia

Jantung - I Heart Heart (lat Co, Greek cardia) adalah organ fibro-otot yang berongga, yang, berfungsi sebagai pam, memberikan aliran darah dalam sistem peredaran darah. Anatomi Hati terletak di anterior mediastinum (Mediastinum) di Pericardium antara...... Ensiklopedia Perubatan

Kuda * - (Equus) dalam erti kata luas adalah satu-satunya genus hidup kuda, atau satu-puncak (Equidae s. Sungungungula), unit dari equids (Perissodactyla). Sebagai nama kedua menunjukkan keluarga, ciri yang paling ciri...... F.A. Kamus Ensiklopedia Brockhaus dan I.A. Efrona

Kuda adalah (Equus) dalam erti kata luas, satu-satunya genus hidup kuda, atau satu-puncak (Equidae s. Sungungula), unit equipotens (Perissodactyla). Sebagai nama kedua menunjukkan keluarga, ciri yang paling ciri...... F.A. Kamus Ensiklopedia Brockhaus dan I.A. Efrona

cincin subkutaneus dari saluran femoral - (hiatus saphenus, PNA; fossa ovalis, BNA, JNA; oval fossa) - kemurungan pada fascia paha yang luas di bawah ligamen inguinal, ditutup dengan fascia kisi; adalah cincin luar (output) terusan femoral... Kamus Perubatan Besar

Jantung adalah organ sentral sistem peredaran binatang dan manusia, yang menyuntikkan darah ke dalam sistem arteri dan memastikan pergerakannya melalui kapal. Morfologi perbandingan. C. Hanya ada haiwan yang mempunyai peredaran darah yang sihat...... The Great Soviet Encyclopedia

Cincin subkutan - kanal femoral (hiatus saphenus, PNA; fossa ovalis, BNA, JNA, syn. Oval fossa) kemurungan pada fascia paha yang luas di bawah ligamen inguinal, ditutup dengan fascia kisi; adalah cincin luar (output) terusan femoral... Ensiklopedia perubatan

Fossa oval

Terusan femoral terletak di antara lembaran cetek dan dalam fascia yang luas. Terusan femoral mempunyai dua bukaan - dalam dan dangkal, dan tiga dinding. Pembukaan saluran femoral yang mendalam diproyeksikan ke dalam ketinggian dalaman ligamen inguinal. Foramen dangkal terusan femoral, atau fissure subkutaneus, hiatus saphenus, dijangka 1-2 cm ke bawah dari bahagian ligamen inguinal ini.

Hernia yang muncul dari rongga perut menembus terusan melalui lubang yang dalam - cincin femoral, anulus femoralis. Ia terletak di bahagian tengah dari lacuna vaskular dan mempunyai empat tepi.

Di hadapan cincin femoral adalah terhad oleh ligamen inguinal, di belakang oleh ligamen seperti sikat, lig. pectineale, atau ligamen Cooper [Cooper], terletak di puncak tulang kemaluan (pecten ossis pubis), ligamen medial-lacunar, lig. lacunare [Gimbernat], terletak di sudut antara ligamen inguinal dan puncak tulang kemaluan. Di sebelah sisi, ia dibatasi oleh urat femoral.

Cincin femoral berubah menjadi rongga pelvis dan pada permukaan dalaman dinding perut ditutupi dengan fascia melintang, yang mempunyai rupa plat nipis, femal septum. Di dalam cincin itu nod limfa inguinal yang dalam Pirogov-Rosenmüller [Rosenmuller].

Cincin permukaan saluran femoral (orifice) adalah fissure subkutaneus, hiatus saphenus, kecacatan pada risalah permukaan fascia luas. Lubang ditutup dengan fascia kisi, fascia cribrosa (Rajah 4.8).

Terusan femoral dan hernia femoral.
1 - m. iliacus; 2 - m. psoas utama,
3 - spina iliaca anterior superior; 4 - n. femoralis;
5 - arcus ilio-pectineus; 6 - lig. inguinale;
7 - margo falciformis et cornu superior, 8 - a, v. femoralis;
9 - os pubis; 10 - saccus herniae (kantung hernia);
11 - v. saphena magna.

Dinding terusan femoral

Dinding terusan femoral adalah piramid segitiga.

Dinding anterior saluran femoral dibentuk oleh daun superfisial fascia lebar antara ligamen inguinal dan tanduk atas fisur subkutaneus - supergus cornu.

Dinding lateral terusan femoral ialah separuh bulatan tengah urat femoral.

Dinding belakang saluran femoral adalah daun dalam fascia luas, yang juga disebut fascia iliopectinea.

Tidak ada dinding medial terusan femoral, kerana lembaran cetek dan dalam fascia otot penambah panjang tumbuh bersama.

Panjang terusan femoral (jarak dari ligamen inguinal ke tanduk atas hiatus saphenus) berkisar antara 1 hingga 3 cm.

Terusan femoral (anatomi, topografi): cincin femoral, fossa bujur, saluran

Anatomi terusan femoral: bukaan, cincin, dinding, kandungan dan sempadan

Terusan femoral (nama Latin adalah canalis femoralis) terletak di rantau inguinal, mempunyai bentuk seperti celah segitiga, dan biasanya mengandungi tisu adipose, arteri, urat, nodus limfa. Dinding terusan femoral dibentuk oleh unsur-unsur struktur anatomi fascia paha yang luas, serta dinding dalaman urat femoral.

Rongga di kawasan pedalaman di terusan femoral terbentuk pada permukaan yang keluar melalui slot atau mana-bahagian tebal usus kecil, peritoneum visceral lipat bahagian, di mana permukaan hadapan tulang paha muncul hernia. Wanita dan kanak-kanak di bawah satu tahun lebih mudah terdedah kepada penyakit ini disebabkan oleh keistimewaan struktur anatomis tisu-tisu Skarpov.

Struktur anatomi bolehalis femoralis

Langkah terusan femoral dari 1 hingga 3.5 cm, ia menghubungkan rongga perut dengan bahagian depan paha. Anatomi topografik terusan femoral termasuk beberapa lapisan dan dinding yang dibentuk oleh unsur-unsur struktur tendon tubuh manusia:

  • di dalam - plat padat dalam fascia kaki yang luas (fascia pectinea), yang berfungsi sebagai vagina untuk otot paha;
  • luar - plat tendon subkutaneus fasia yang luas, iaitu meterai atas sempadan sabit;
  • lateral - lateral, lebih jauh dari median median - permukaan dalaman vena femoral;
  • dari sisi medial, lebih dekat dengan median median, kanal dibatasi oleh plat bersatu fascia tendinous.

Fascia yang menutupi otot-otot besar bahagian atas anggota bawah, pada tahap segi tiga femoral, berpecah menjadi 2 plat. Plat yang terletak di lapisan dalam berfungsi sebagai kes sikat dan otot lumbar-iliac distal.

Lina subkutaneus, termasuk fossa oval, yang dikenali sebagai fissure subkutan, terletak di bawah ligamen Capparate. Ia mempunyai struktur anatomi yang heterogen.

Di mana fossa oval terletak, plat mempunyai struktur kekisi dengan pelbagai saluran untuk kapal dan saraf. Celah adalah pembukaan subkutaneus saluran femoral.

Pembukaan yang mendalam (terusan femoral, anulus femoralis) terletak berhampiran bahagian medial dari lacunae vaskular.

Huraian keluaran luar saluran femoral

Fisur subkutaneus saluran femoral (hiatus saphenus, kemurungan dangkal) terletak lebih dekat ke tengah-tengah ikatan otot tukang jahit, di bawah tahap ligamen inguinal di bawah fascia kisi, di bingkai luar fasia yang luas. Batasan fisur subkutaneus adalah seperti berikut:

  • luar - tanduk atas pinggir sabit;
  • sisi - pinggir sabit fascia;
  • lebih mendalam - sudut bawah tepi sabit.

Hiatus saphenus adalah pintu masuk ke saluran limfa dan darah. Lokasi tanduk bawah fascia yang luas boleh ditentukan oleh sampul vena subkutan yang besar pada bahagian bawah (v. Saphena magna).

Vena ini berasal dari bahagian atas segitiga paha, mencapai celah subkutan, melambai di sekeliling tanduk bawah fascia (cornu inferius), kemudian, lulus di bawah fascia dalam ketebalan tisu lemak, mengalir ke paha paha.

Di hadapan faktor-faktor yang menyumbang, serigala tisu peritoneal peritoneal jinak menembusi jauh ke dalam retakan, yang merupakan prasyarat untuk perkembangan hernias. Biasanya, celah subkutaneus mempunyai panjang 3-4 cm, lebar 2-2.5 cm, dengan pembentukan hernia adalah pembukaan luaran terusan femoral.

Ciri-ciri struktur cincin batin

Cincin femoral dalam (anulus femoralis) melakukan fungsi pembukaan saluran dalaman. Ia terletak di zon sudut purata vasorum lacuna (lacuna vaskular).

Permukaan depan cincin ditutup dengan gerbang tendinous (ligamentum inguinale), tetapi lebih sering ia dirujuk sebagai "ligamen pupartine".

Di sebelah, sempadan cincin yang mendalam pada vagina padat urat femoral.

Kawasan antara tulang pelvis dan ligamen pupart dibatasi oleh fascia otot ileal dan sisir ke dalam 2 ruang: lacunae vaskular dan otot. jurang otot dalam sempadan permukaan bahagian tulang pangkal paha yang ia dilindungi gerbang crural, fascia lebih dekat ke tengah-tengah bahagian sempadannya dimeterai (iliac comb arc).

Arteri dan urat yang besar dari ekstrem bawah melewati lacuna vaskular, menduduki kawasan di bawah ligamen pupart. Arus iliopectineus (ilio-comb arc) memisahkannya dari lacuna otot.

Ruang cincin femoral dipenuhi dengan tisu berserabut longgar bersambung, serta nod sistem limfa, dinamakan selepas Pirogov-Rosenmüller.

Cincin femoral dalaman dari ligamen lacunar ke urat femoral mempunyai saiz yang berbeza bergantung pada jantina dan umur orang itu. Pada lelaki, lebarnya bervariasi dari 0.9 hingga 1.2 cm, pada wanita - kira-kira 1.9 cm.

Perbezaan dalam struktur cincin dalam ini menjelaskan peningkatan insiden hernia femoral pada wanita.

Memperinci struktur tembok terusan

Garis besar cralisis canalis dibentuk oleh 3 aspek. Bahagian subkutaneus terusan meliputi lembaran luar fascia, iaitu plat elastik. Daun berasal dari fascia tendon yang luas dan melekat pada tulang panjang paha.

Pada permukaan risalah ini juga terdapat fossa bujur (celah subkutan), yang diliputi dengan fascia kekisi. Sebilangan besar kapal dan gentian saraf mengalir melalui pelbagai bukaan.

The cribrosa fascia (cribriform) di sepanjang perimeter digariskan oleh tepi sabit yang tebal dengan tanduk bawah dan atas.

Di rantau hadapan lapisan dalaman kad terusan dinding femoral adalah iliac fascia comb - plat sebahagian lata dalam fascia (fascia lata), di mana disusun otot nama yang sama.

Bahagian lateral craliis canalis ditutupi dengan vagina padat pada paha, yang melewati vena yang dilalui di bawah kisi-kisi fasia. Di sini juga terletak luas permukaan vena besar bahagian bawah kaki, serta vesel arteri subkutaneus.

Kandungan saluran dalam keadaan normal dan patologi

Dalam keadaan biasa, ruang saluran dari cincin yang mendalam ke fisur subkutaneus diisi dengan tisu lemak berserat longgar.

Apabila hernia dibentuk di rantau inguinal, kandungan terusan femoral termasuk struktur anatomi peritoneum dalam kantung hernial, yang paling sering gelung usus, lipatan viskal.

Kadang-kadang, protraksi hernia yang terletak di bahagian kanan boleh mengandungi bahagian pertama kolon, di kaki kiri - bahagian terakhir kolon.

Simptom utama femur herniated adalah bulge hemispherical berhampiran paha dalaman di rantau inguinal segitiga scarp.

Ia perlu membezakan hernia kanal dari hernia di rantau inguinal, nod variko saluran darah, fusions adipose, dan suppuration bocor.

Teknik diagnostik yang paling berkesan ialah ultrasound, yang menentukan penyetempatan dan kandungan pembentukan patologi.

Faktor langsung yang secara langsung mempengaruhi perkembangan hernias termasuk penuaan fisik yang berlebihan, penundaan atau kekurangan buang air besar, batuk sengit, kesulitan membuang air kecil.

Hernia hip sering dijumpai pada wanita yang telah menjalani beberapa kehamilan atau selepas buruh yang berpanjangan, pada anak-anak tahun pertama kehidupan dengan dinding yang tidak cukup rongga perut, serta orang-orang dengan predisposisi keturunan.

Terusan femoral. Dinding dan cincinnya (dalam dan subkutaneus). Nilai praktikal. Celah subkutan ("bujur" fossa)

saluran femoral merujuk kepada segi tiga femoral, yang di depan pinggul dan dibentuk medially - otot adductor longus, sisi - sartorius atas - ligamen inguinal. Fascia yang luas di dalam segitiga membentuk dua helaian: dangkal dan mendalam.

Cincin mendalam terusan femoral terletak di bahagian tengah lacuna vaskular di bawah ligamen inguinal dan terhad kepada:

· Di atas - ligamen inguinal di tempat lampirannya ke tubercle pubis dan simfisis;

· Dari bahagian bawah - puncak kemaluan dan ligamen sikat meliputinya;

· Medial - ligamentum lacunar, mengisi sudut dalaman lacuna vaskular;

· Lateral - dinding urat femoral.

Diameter cincin tidak melebihi 1 cm, ia diisi dengan membran tisu penghubung; kepunyaan fascia paha yang luas. Cincin ini sering terletak nod limfa yang mendalam. Dari sisi rongga perut, peritoneum parietal bersebelahan dengan cincin yang dalam, membentuk kemurungan kecil - fossa femoral.

cincin permukaan (jurang subkutaneus) terletak di segi tiga femoral bawah inguinal ligamen 5-6 cm. Ia dipanggil subkutaneus dan sepadan dengan celah yang tersembunyi (lekuk bujur) diletakkan di fasciae latae lembaran permukaan yang membentuk jurang di sekeliling pinggir sabit menebal subkutaneus dengan atas dan bawah tanduk.

Hujung arcuate dari cembung menghadap sisi sisi, dan tanduknya diarahkan secara mediasi.

Sheer jurang dipenuhi kekisi fascia bukaan transmissive melalui cawangan arteri femoral yang - permukaan seks, permukaan intrasternal, permukaan yang mengelilingi tulang iliac lebih tersembunyi (subkutaneus) urat membawa limfatik medial cawangan kulit hadapan saraf femoral dan saraf tersembunyi. Kerana apa fascia menjadi berlubang.

celah subkutaneus (planar cincin) adalah juga dikesan dalam bentuk lubang bujur, yang terdapat di rantau hulu tulang paha (segitiga femoral) pada 5-7 cm di bawah ligamen inguinal. Di sebelahnya, nodus limfa yang cetek dapat dirasakan.

Dalam orang yang sihat, hanya cincin yang terdapat di terusan femoral: cetek dan mendalam. Terusan muncul dalam pesakit apabila hernia femoral berkembang.

Dindingnya ialah:

· Anterior - daun superfisial di fasia luas;

· Belakang - daun dalam fascia luas;

· Lateral - fascial vagina dari urat femoral.

Dalam amalannya, ligamen inguinal yang jelas dapat berfungsi sebagai tanda penting klinikal dan anatomi, yang membolehkan membezakan hernia femoralis dari inguinal, kerana kantung hernia femoral terletak di bawah ligamen inguinal pada paha, dan lapisan inguinal berada di atas ligamen di dinding abdomen anterior.

Sekitar cincin femoral dalam 30% orang terdapat anomali vaskular, apabila arteri obturator, bermula dari epigastrium yang lebih rendah, terletak di atas cincin.

Dalam penjelmaan yang lain, anastomosis vaskular berlaku di antara arteri obturator dan arteri epigastrik yang rendah di sekeliling cincin.

Kedua-dua varian itu diketahui dalam praktik dari Zaman Pertengahan sebagai "mahkota kematian", yang boleh menyebabkan pendarahan dan kematian pesakit yang teruk semasa operasi tidak aktif.

Otot medial dan posterior dan fascia paha, topografi, fungsi, bekalan darah
dan pemuliharaan.

Fascia paha yang luas untuk memisahkan otot-otot medial dari quadriceps membentuk plat antimuskular medan anterior, yang melekat pada bibir medial garis duri. Untuk membezakan antara otot posterior dan medial, plat gegelung posterior timbul, tidak selalu dinyatakan dengan baik.

Kumpulan otot femoral medial.

Ia dibangunkan dengan baik dalam hubungan erect walking dan melakukan pemutus pinggang, oleh itu, ia terutama dilengkapi dengan penambah.

· Penambah panjang bermula dengan tendon tebal dari tulang kemaluan di antara puncak dan simfisis. Tudung nipis dan lebar melekat pada bibir medial garis duri pada pertengahan pertengahan femur.

Dia memimpin, flexes, berputar paha ke luar. Otot terletak sedikit dengan bahagian tengah otot quadriceps paha.

Bekalan darah ke obturator, arteri kemaluan femoral dan luar; ia adalah innervated oleh saraf penguncian plexus lumbar.

· Otot penambah pendek, bermula dari badan dan bahagian bawah tulang kemaluan, dilampirkan pada bahagian atas garis duri tulang paha; memimpin dan flexes paha. Bekalan darah ke arus obturator dan berlubang; ia adalah innervated oleh saraf obturator.

· Penambah besar adalah permulaan bukit sciatic dan bahagian bawah tulang kemaluan dan dilekatkan pada garis berduri sepanjang keseluruhannya.

Berhampiran bentuk tendon benjol paha terkemuka (outlet) saluran yang lebih rendah femoropopliteal jurang tendon di mana popliteal lekuk arteri femoral dan Vienna. Dalam kumpulannya, otot menduduki kedudukan yang lebih kecil, bersebelahan dengan otot paha posterior.

Fungsi: pengurangan pinggul maksimum, bantuan lanjutan. Bekalan darah ke arus obturator dan berlubang, diselamatkan oleh saraf obturator.

· Gratsialnaya (denda, lembut) otot - permulaan dari symphysis kemaluan dan cawangan yang lebih rendah tulang kemaluan, - lampiran untuk condyle medial dan permukaan tibial, di mana tendon otot sartorius dan bentuk semitendinosus berserabut regangan "angsa kaki tinggi". Otot membongkung shin dan memutarkannya ke dalam, membantu dalam membawa paha. Bekalan darah kepada obturator, arteri genital dan femoral luar, yang diselubungi oleh saraf obturator.

· Sikat otot - pendek dan sempit - dengan permulaan puncak dan cawangan atas tulang kemaluan, melekat pada ludah kecil dan pada awal garis duri. Otot membantu dalam penambahan dan fleksi paha. Bekalan darah kepada obturator, arteri femoral genital dan dalam; ia adalah innervated oleh saraf obturator.

Saluran mengunci, yang terletak di pembukaan tulang pelvis yang sama, bersebelahan dengan otot medial di tapak permulaan.

Ia dibentuk oleh alur obturator tulang kemaluan, tepi membran obturator dan otot obturator dalaman.

Terusan ini mempunyai arah serong dengan panjang 2-2.5 cm dan dua bukaan: yang luar tersembunyi di bawah otot sisir, bahagian dalamnya dilindungi oleh fascia dan peritoneum di sisi rongga pelvis.

Melalui saluran terusan saraf obturator dan arteri obturator dan urat yang terlibat dalam pembekalan darah dan pemuliharaan kumpulan otot medial paha. Saraf di kanal bersebelahan dengan tulang dan boleh rosak oleh patah tulang kemaluan. Melalui terusan, hernia ricih yang jarang terjadi dalam amalan boleh berlaku.

Gunakan carian tapak:

Terusan femoral (canalis femoralis)

· Biasanya, ini adalah ruang seperti celah, yang dipanggil cincin femoral, dipenuhi dengan serat tisu penghubung tisu yang longgar ke lacuna vaskular.

· Nodus limfa tertutup.

· Dari sisi abdomen ia ditutup oleh peritoneum, yang di tempat ini membentuk lubang - fossa femoralis.

  • Cincin femoral (annulus femoralis) dibentuk oleh:

urat femoral lateral (v. femoralis),

bahagian atas dan depan - lig. inguinale dan tanduk atas (cornu superius) tepi sabit fascia lata,

medial - kesinambungan ligal kaki lateral. inguinale, dibalut - ligamen lacunar (lig lacunare),

dari bawah dan di belakang - kesinambungan ligamen lacunar sepanjang os pubis - ligamen sikat (lig pectineale).

  • Apabila hernia femoral terbentuk, saluran terbentuk yang akan mempunyai tiga dinding dan dua bukaan - dalaman dan luaran.

· Dinding terusan femoral:

lateral - urat femoral (v. femoralis);

belakangnya adalah lembaran yang mendalam dari fascia lata;

depan - lig. inguinale dan cornu superius crescent edge fascia lata.

  • Bukaan terusan femoral:

- pembukaan dalaman (pintu masuk) adalah cincin femoral yang diterangkan di atas, sepadan dengan lokasi fossa inguinal lateral pada peritoneum dinding abdomen anterior.

- pembukaan luaran (keluar) - sepadan dengan retak hipodermik (kawasan fossa bujur), adalah terhad:

lateral - tepi sabit (margo falciformis),

atas - tanduk atas pinggir sabit (cornu superius margo falciformis)

bawah - tajuk sabit tanduk (cornu inferius margo falciformis)

Prasyarat anatomi dan fisiologi untuk berlakunya hernia femoral adalah peregangan radas ligamen di wilayah terusan femoral, yang, pertama sekali, menyumbang kepada peningkatan tekanan intra-perut yang disebabkan oleh kehamilan berulang, batuk, sembelit, obesiti dan tenaga fizikal yang keras. Kepentingan khusus adalah kelemahan ligamen lacunar, yang pada wanita yang lebih tua seringkali kelihatan lemah, longgar dan mudah kalah dengan tekanan tegang hernia.

Dalam kejadian hernia femoralis yang jarang berlaku, peranan utama dimainkan oleh kecenderungan kongenital dalam bentuk kecacatan pada radas aponeurotic ligamentous dan protrusions peritoneal. Sesetengah kepentingannya adalah trauma khususnya kehelan pinggul atau penguncupan dislokasi kongenital pinggul.

Dalam proses pembentukan, hernia femoral berjalan melalui tiga peringkat:

1) awal, apabila tegang hernia tidak melebihi cincin femoral dalaman. Tahap hernia ini secara klinikal sukar dibezakan, dan pada masa yang sama, pada tahap ini, pelanggaran parietal (Richter) berbahaya dapat terjadi,

2) tidak lengkap (kanal), apabila penonjolan hernia tidak melampaui permukaan fascia, tidak menembus tisu lemak subkutaneus dari segitiga Scarp, tetapi terletak berhampiran bundar vaskular. Dalam bentuk hernia ini, biasanya sukar untuk mencari kantung hernia semasa pembedahan;

3) lengkap, apabila hernia melewati seluruh saluran femoral, pembukaan dalaman dan luar dan masuk ke tisu subkutaneus paha. Tahap hernia ini diperhatikan paling kerap.

Kandungan hernia femoralis biasanya gelung usus kecil atau omentum. Kurang kerap dalam beg hernia mencari usus besar, di sebelah kiri - sigmoid, di sebelah kanan - buta. Kadangkala pundi kencing memasuki hernia. Sekali-sekala, kandungan hernia femoral mungkin ovari dengan lampiran, dan pada lelaki - testis.

Mengikut laluan kapal dan saraf, alur dan saluran berikut dibezakan pada anggota bawah:

Tarikh ditambah: 2016-06-29; Views: 2345;

Paha

The femur (regio femoris) adalah bahagian bahagian bawah, anterior dan ke bahagian atas dari abdomen bawah dengan garis yang menghubungkan tulang belakang iliac anterior (spina iliaca ant.

) dengan tuberkel tulang kemaluan (tuberculum pubicum); belakang dan ke atas - dari lengan punggung gluteal rantau; di bawah, dari kawasan sendi lutut dengan garis pekeliling yang ditarik pada dua jari melintang di atas patella.

Anatomi. Kerangka femur adalah femur (femur) (Rajah 1). Diafisis agak berpintal di sepanjang paksi dan melengkung anterior.

Rajah. 1. Femur dan tempat-tempat awal dan lampiran otot di hadapan (a) dan belakang (b): 1 - m. vastus medialis; 2 - m. iliopsoas; 3 - m. genus articularis; 4 - m. magnus adductor; b - capsula articularis genus; dalam - m. gastrocnemius (caput lat.); 7 - m. vastus intermedius; 8 - m. vastus lat.; 9 - m. gluteus minimus; 10 m.

gluteus medius; 11 - m. piriformis; 12 - capsula articularis coxae; 13 - m. obturator ext.; 14 - m. quadratus femoris; 15 - m. gluteus maximus; 16 - m. biceps femoris; 17 - m. plantaris; 18 - m. gastrocnemius (caput mediale); 19 - m. addus longus; 20 -m. breksi adductor; 21 - m. pectineus; 22 - lig. capitis femoris.

Panjang pinggang ditentukan oleh jarak antara major trochanter utama dan pinggir luar ruang sendi sendi lutut. Paha dibahagikan kepada kawasan anterior dan posterior (antena femoris regione et post). Diikat oleh dua garis menegak yang diambil dari epikondi paha (epicondylus med.

) di sepanjang otot, meregangkan fascia paha yang luas, dan otot lembut (m. tensor fasciae latae, m. gracilis) hingga meludah dan simfisis yang lebih besar. Di bahagian depan paha terdapat dua segitiga - dalaman dan luaran; yang pertama terbalik, yang kedua adalah turun.

Di dalam segitiga dalaman terletak segitiga femoral (trigonum femorale), dibatasi oleh ligamen inguinal (ligan Inguinale), di luar oleh kelebihan dalaman otot tukang jahit (m Sartorius), di bahagian dalam oleh tepi luar otot penambah panjang (m. Adductor longus).

Di bahagian depan permukaan dalam paha terdapat gumpalan di antara otot quadriceps paha (m. Quadriceps femoris) dan otot penambah. Ini pudar, baik dinyatakan dalam orang yang kurus, adalah unjuran kapal femoral (N. I. Pirogov).

Kulit paha itu mudah alih, terutamanya di permukaan dalaman. Tisu subkutaneus paha dibahagikan dengan dua helai fascia dangkal, di mana saraf berikut terletak di hadapan: cawangan femoral saraf femoral (r. Femoralis n Genitofemoralis), saraf kulit paha sisi lateral (n.

cutaneus femoris lat.), cabang cutaneous anterior daripada saraf femoral (rantau cutanei ant. n femoralis). Terdapat juga cawangan arteri femoral (warna kulit Gambar 3): arteri epigastrik dangkal (a. Epigastrica superficialis), cetek, menyelubungi tulang iliac (a.

circumflexa ilium superficialis), luar malu-malu (a pudenda externa). Di atas daun cetek fascia yang luas (warna.

1) nodus limfa inguinal dangkal (lymphonodi inguinales superficiales) terletak, dan di bawahnya adalah nodus limfa inguinal yang mendalam (lymphonodi inguinales profundi).

Rajah. 1. Sistem limfa dalam segitiga femoral: 1 - noduli limfatik inguinales superficiales; 2 - foramen ovale; 3 - v. saphena magna; 4 - nodulus lymphaticus subinguinalis superficialis. Rajah. 2. Lacunae otot dan vaskular: 1 - lig. inguinale; 2 - arcus iliopectineus; 3 - m. iliopsoas; 4 - n. femoralis; 5 - a.

femoralis; 6 - v. lemoralis; 7 - anulus femoralis; 8 - m. pectlneus. Rajah. 3. Kapal subkutan dan saraf permukaan anterior paha: 1 - vasa circumflexa ilium superficialia; 2 - vasa epigastrica dangkal; 3 - n. cutaneus femoris lat.; 4 - r. femoralis n. genitofemoralis; 5 - hiatus saphenus et margo falclformls; 6 - a. femoralis; 7 - v.

femoralis; 8 - vasa pudenda ext.; 9 - v. saphena magna; 10 - rr. cutanei ant. n. femoralis. Rajah. 4. Lapisan dalam segitiga femoral: 1 - fascia lata; 2 - m. sartorius; 3 - n. femoralis; 4 - a. femoralis; 5 - v. femoralis; 6 - tisu lemak; 7 - m. pectineus; 8 - a. circumflexa femoris med.; 9 - ram. adductores; 10 - n.

Rajah. 5. Permukaan belakang paha (selepas penyingkiran fasia): 1 - a. et v. femoralis; 2 - m. pectineus; 3 - m. addus longus; 4 - m. gracilis; 5 - m. magnus adductor; 6 - lamina vastoadductoria; 7 - a. keturunan genu; 8 - n. saphenus; 9 - m. vastus medialis; 10 - m. sartorius; 11 - m. vastus lat.; 12 - tractus iliotibialis; 13 - m. rectus femoris; 14 - m. tensor fasciae latae; 15 - n. femoralis. Rajah. 6. Femur posterior (selepas pembuangan fascia): 1 - n. ischiadicus; 2 - fascia lata; 3 - caput longum m. bicipitls femoris; 4 - n. peroneus komunis; 5 - n. tibialis; 6 - m. semitendinosus; 7 - m. semimembranosus. Rajah. 7. Cross-cut pada pertengahan pertengahan paha kanan: 1 - m. rectus femoris; 2 - rr. cutanei ant. n. femoralis; 3 - m. vastus medialis; 4 - n. saphenus; 5 - a. et v. femoralis; 6 - m. sartorius; 7 - v. saphena magna; 8 - m. addus longus; 9 - m. magnus adductor; 10 - m. gracilis; 11 - m. semimembranosus; 12 - m. semltendinosus; 13 - caput longum m. bicipitis femoris; 14 - n. ischiadicus; a. et v. comitans n. ischiadic !, 15 - caput breve m. bicipitis femoris; 16 - m. vastus lat.; 17 - vasa profunda femoris; 18 - femur; 19 - m. vastus intermedius. Rajah. 8. Potong pukulan kanan pada tahap ketiga yang lebih rendah: 1 - m. tendo recti femoris; 2 - femur; 3 - m. vastus medialis; 4 - a. et v. femoralis; 5 - n. saphenus et a. gema suprema dengan uratnya yang menyertainya; 6 - m. addus longus; 7 - m. sartorius; 8 - v. saphena magna; 9 - m. gracilis; 10 - m. semimembranosus; 11 - m. semitendinosus; 12 - caput longum m. bicipitis; 13 - nn. tibialis et peroneus communis dengan kapal yang disertakan; 14 - caput breve m. bicipitis femoris; 15 - m. vastus lat.

Terdapat tiga kumpulan otot paha: depan - extensors - otot quadriceps paha; belakang - flexors - bisep femoris, separuh membran dan separa tenbema (biceps femoris, semitendinosus dan semimembranosus); otot penambah dalaman - sikat, lembut, menghasilkan panjang, pendek, besar dan kecil (mm.

pectineus, gracilis, tambah panjang, brevis, minimus dan magnus) (jadual warna, rajah 5-8). Setiap kumpulan otot ini terletak dalam kes fascial yang berasingan. Di dalam katil fascial anterior, sebagai tambahan kepada otot quadriceps, saraf femoral terletak (n.

femoralis), sebahagian besar bahagian anterior dari diaphysis pada femur, di bahagian atas - ruang fascial yang berasingan untuk otot iliopsoas (miliopsoas). Di dalam katil fascial posterior, di samping fleksibel, terletak saraf sciatic dan arteri yang menyusuinya (n Ischiadicus et a. Comitans n Ischiadici).

Di dalam katil fascial dalaman adalah otot penambah, arteri obturator, urat dan saraf (a., V. Et n Obturatorii). Kapal femoral (a. Et v. Femorales) dan saraf (n. Saphenus) lulus antara pondok-pondok fascial anterior dan dalaman.

Selain dari tiga ruang fascial, fascia lata (fascia lata) membentuk mencorakkan berasingan sartorius, otot tender dan otot, fascia penegangan lata (m. Tensor fasciae latae).

Kebocoran purulen dalam luka yang rumit dari paha yang tersebar melalui tisu yang mengelilingi kapal, saraf, dan ruang fascial. Di dalam katil fascial anterior antara rektus femoris (m Rectus femoris) dan otot luas pertengahan femur (m.

farus intermedius), serta antara otot dan femur yang terakhir, ada selulosa yang boleh diletakkan dalam keadaan yang mendalam.

Dalam proses rawatan pembedahan luka, katil fascial anterior dibedah oleh pemotongan sekejap longitud di sepanjang permukaan anterior; belakang - pada permukaan belakang; dalaman - di sepanjang paha anterior-inner dan posterior-inner (Rajah 2).

Rajah. 2. Memotong untuk membuka ruang fascial: a - front: 1 - ekstensor; 2 - otot menyesuaikan; 3 - otot iliopsoas; 4 - otot tambahan; b - belakang: 1 - otot tambahan; 2 - flexors; 3 - extensors.

Fascia yang luas, membentuk kes bagi otot jahitan, dibahagikan kepada dua helai: dangkal dan mendalam, lebih baik dinyatakan pada bahagian atas permukaan depan paha.

Daun dangkal fascia ini meliputi kapal femoral, dilampirkan di bahagian atas ke ligamen inguinal, dan pergi secara mediasi ke otot puncak dan menggabungkan dengan daun dalam fascia paha yang luas. Urat saphenous yang lebih besar (v.

saphena magna) dan limfatik tusukan longgar lembaran permukaan (fascia cribrosa) dan masukkan pembukaan bujur (hiatus saphenus), atau lekuk bujur [lekuk ovalis (BNA)], disempadani atas tepi depan berbentuk sabit (falciformis margo). Kadang-kadang ada urat saphenous tambahan (v.

saphena accessoria), menyambung ke vena saphenous yang hebat. Ruang antara ligamen inguinal, kemaluan dan tulang iliac, dibahagikan penebalan melengkung daripada fascia iliac (arcus iliopectineus) kepada dua bahagian: dalaman - jurang vaskular (lakuna vasorum) dan jurang otot naruzhnyy- (lakuna musculorum, jadual warna, beras..

2). Lacuna otot mengandungi otot iliopsoas (m. Iliopsoas), saraf femoral dan saraf kulit luaran paha (n Cutaneus femoris lat.). Lacuna ini berkomunikasi dengan permukaan anterior paha di bawah fascia kerang, di mana abses dingin (dengan spondylitis berakar) dapat turun dari rongga pelvis di sepanjang otot ileo-psoas.

Lacuna vaskular mengandungi kapal femoral yang terletak di vagina fascial, dibahagikan dengan septum; arteri terletak ke luar, dan urat - ke dalam. Lacuna vaskular berkomunikasi dengan permukaan anterior paha di kawasan fossa oval di atas fascia bersarung, di mana kantong hernia turun dari bawah ligamen inguinal semasa hernia femoral.

Pada orang yang sihat, bahagian dalaman lacunae vaskular diperbuat daripada serat longgar, nodus limfa dan bersamaan dengan cincin femoral dalaman (anulus femoralis). Ia ditutup di sisi rongga perut oleh pinggan fascia melintang yang longgar (septum femorale). Cincin femoral dalaman dibatasi secara anterior oleh ligamen inguinal (lig.

inguinale), di belakang jambul (lig pectineale), di dalam lacunar (lig lacunare), dan di luar dengan sarung fascial urat femoral; lebar cincin pada wanita adalah lebih besar daripada pada laki-laki, kerana saiz besar pelvis wanita. Dalam hal ini, hernia femoral berlaku lebih kerap pada wanita. Cincin femoral luar sepadan dengan fossa bujur.

Antara sikat dan otot adductor brevis adalah saluran outlet obturator (canalis obturatorius), meninggalkan rongga pelvis dan yang terdiri daripada gabus arteri, urat dan saraf (a., V. Et n.ohturatorii).

Di kawasan segi tiga femoral di bawah daun superfisial fasia, antara otot iliopsoas, fossa kerang (fossa iliopectinea) terletak arteri femoral, Vienna, dan keluar dari arteri femoral di bawah daun dalam fascia luas - saraf femoral (meja). Rajah 4). Yang terakhir keluar dari bawah ligamen inguinal dibahagikan kepada cawangan otot dan kulit; daripada ini, cawangan terpanjang - saraf subkutan (n. saphenus) mengikuti perjalanan arteri femoral. Cabang-cabang otot saraf femoral menyerap otot-otot tailoris, quadriceps dan puncak.

Pada 3-4 cm di bawah ligamen inguinal dari arteri femoral meninggalkan cawangan terbesar - arteri femoral yang mendalam (a. Profunda femoris), memberikan sirkulasi cagaran pada anggota periferi. Dalam hal ini, ligation arteri femoral di atas tempat pelepasan arteri dalam paha lebih berbahaya daripada pelepasan yang lebih rendah.

Di puncak segitiga femoral, kapal dari fossa ileal-crestral memasuki sulcus anterior paha (sulcus femoralis ant.) Terbatas di luar oleh otot luas paha (m. Vastus medialis), dari bahagian dalam oleh penambah panjang dan besar, dan dari depan oleh otot-otot sartikular.

Dalam kes ini, vena femoral mula menyimpang keluar dan ke belakang dari arteri, dan di bawahnya terletak di belakangnya. Kapal-kapal femoral memasuki kanal (canalis adductorius) bentuk trihedral, panjang di mana orang dewasa adalah 5-7 cm.

Terusan ini terhad di depan dan di dalam lamina vastoadductoria dan otot sartorius, di depan dan di luar oleh otot dalaman yang luas, septum intermuskular dalaman, dari bahagian dalam dan belakang oleh otot penambah besar. Kapal femoral, melalui pembukaan kanal (hiatus tendineus), masukkan fossa popliteal.

Melalui pembukaan terusan anterior, terletak di lamina vastoadductoria, lulus saraf subkutan dan cabang arteri femoral - arteri menurun lutut (a. Genu descendens).

Arteri femoral secara terbahagi kepada tiga bahagian: bahagian atas - dari ligamen inguinal ke tempat pelepasan arteri dalam paha; tengah - dari tempat pelepasan arteri femoral mendalam hingga kemasukan arteri femoral ke kanal; rendah - lebih tinggi daripada kanalis adductorius.

Unjuran arteri femoral ditentukan oleh garis Quane, berjalan dari tengah-tengah jarak antara tulang belakang iliac anterior dan simfisis ke epikondil dalaman paha.

Garis unjuran itu sepadan dengan perjalanan arteri femoral hanya pada kedudukan putaran tulang belakang dan lekukan anggota dalam sendi pinggul dan lutut.

Dalam paha posterior, bulu yang dibentuk oleh kumpulan otot posterior ditakrifkan, yang melaluinya masuk ke dalam alur yang memisahkan otot luaran luar paha dari otot bisep. Melalui alur ini menyediakan akses cepat ke diaphysis paha. Kulit bahagian belakang paha itu tersembunyi oleh cawangan pada bahagian belakang dan saraf kulit luaran paha (nn. Cutaneus femoris post, et lat.

), saraf femoral seksual dan obturator. Di bawah fascia paha yang luas adalah fleksibel kaki. Di dalam alur terbentuk di luar bisep, di dalam semitendinosus (m Semitendinosiis) dan semi-membranous (m Semimembranosus), dan di hadapan penambah besar adalah saraf sciatic (n.

iscbiadicus), yang, yang datang dari kepala panjang bisep, turun dan dibahagikan dalam ketiga yang lebih rendah permukaan posterior tulang paha kepada dua cabang: saraf tibial (n tibialis) dan biasa saraf peroneal (n peroneus communis)...

Kadang-kadang terdapat bahagian saraf sciatic tinggi; Dalam kes sedemikian, cawangan-cawangannya muncul dari apertur supra- dan subglobular (foramina supra- et infrapiriforme) oleh batang terpisah, terpisah dari satu sama lain oleh otot piriformis (piriformis).

Unjuran saraf sciatic ditentukan oleh garis yang berlari dari tengah-tengah jarak antara trochanter yang lebih besar dan tuberkel ischial ke tengah-tengah jarak antara paha namyslichkami dalaman dan luaran.

Cabang saraf sciatic menyerap kelenturan dan otot penambah besar.

Dalam tisu yang mengelilingi saraf sciatic, proses keradangan boleh merebak ke rantau gluteal dan turun ke fossa popliteal.

Proses keradangan dalam tisu lembut paha, furuncle, carbuncle, abscess, phlegmon (Rajah 3 dan 4) dan proses purulen lain diperhatikan.

ketumbuhan tisu lembut paha ditanda benign - lipoma, fibroma, angiofibroma, hemangioma, neurinoma malignan dan - rhabdomyosarcoma, fibrosarcoma, dll Antara tumor benigna femur -. osteoma, chondroma, osteochondroma et al.

Kondroma bersendirian dari bahagian intertrochanteric dari femur adalah terdedah kepada keganasan. Tumor malignan pada femur termasuk fibrosarcoma, chondrosarcoma dan osteosarcoma.

Di femur mungkin ada metastasis hypernephroma, kanser prostat, kanser payudara, dll.

Kerosakan. Dengan lebam paha, mungkin terdapat pendarahan subkutaneus, subfascial, intermuskular dan intramuskular. Rawatan adalah konservatif, dan dalam kes jangkitan infeksi dan pembentukan abses - pembedahan.

Overvoltat fascias, otot dan tendon diperhatikan apabila terlalu banyak. Otot yang paling kerap merosakkan: menyesuaikan, fascia lebar dan lurus.

Kadang-kadang otot keluar bersama-sama dengan tendon dan plat tulang; dengan pecah otot yang ketara atau lengkap, operasi ditunjukkan - menghentikan pendarahan dan menyikat otot.

  • Pecah
  • Luka tembak

Terusan femoral, dinding dan cincin (dalam dan subkutaneus). Fossa oval

Terusan femoral, canalis femoralis, membentuk di kawasan segi tiga femoral dengan perkembangan hernia femoral.

Ini adalah seksyen pendek dari urat femoral; ia memanjang dari cincin femoral (dalaman) saluran ini ke fisur subkutan, yang, di hadapan hernia, menjadi pembukaan luaran terusan.

Cincin femoral dalaman, anulus femoralis, terletak di bahagian tengah lacuna vaskular. Ia terhad di hadapan inguinal

sekumpulan, di belakang - sekumpulan sisir, sekumpulan medial - lacunary, vena lateral - femoral. Dari sisi rongga perut, cincin femoral ditutup oleh seksyen fascia melintang abdomen yang dilonggarkan - septum femoral, septum femorale.

Di terusan femoral terdapat tiga dinding: anterior, lateral dan posterior. Dinding depan kanal adalah ligamen inguinal dan tanduk atas margin sabit dari fascia paha yang luas, disambungkan dengannya. Dinding lateral membentuk urat femoral, dan bahagian belakang - pinggan yang mendalam dari fascia yang luas meliputi otot sisir.

Arteri subclavian: topografi, cabang dan kawasan cawangan mereka.

Arteri subclavian, a.subclavia, bermula di aorta (kiri) dan batang brachiocephalic (kanan), keluar rongga thoracic melalui aperture atasnya. Bahagian-bahagian arteri subclavian: 1) dari tapak permulaan ke tepi dalaman otot scalene anterior, 2) dalam jurang antara panik 3) setelah keluar jurang antara panik. Cawangan arteri subclavian:

Dalam bahagian pertama arteri berlepas tiga cawangan dan dalaman toraks vertebra arteri schitosheyny setong, bahagian kedua - tepi-serviks batang, dan ketiga - arteri serviks kadang-kala melintang.

Arteri vertebrata berlepas dari separuh bulatan atasnya pada tahap serviks vertebra VII. Dalam arteri vertebra, 4 bahagian dibezakan: bahagian vertebral, bahagian proses (serviks), bahagian atlantik, bahagian intrakranial.

Arteri basilar, terletak di alur basilar jambatan, dibahagikan kepada dua cabang terminal - arteri serebral kanan dan kiri.

Arteri serebral belakang, memberikan cortikal dan cawangan pusat. Dalam aliran arteri serebral posterior, mengakibatkan bulatan arteri otak yang besar.

Arteri toraks dalaman, bergerak dari separuh bulatan rendah arteri subclavian, berpecah menjadi dua cabang terminal - arteri epitastik yang berotot diafragma dan unggul.

Batang tiroid, bergerak dari arteri subclavian, dibahagikan kepada 3 cabang: tiroid bawah, arteri suprascapular dan melintang leher. Arteri axillary, terletak di kedalaman fossa axillary.

4.VP.Vorobyev, V.N.Tonkov, D.A. Zhdanov, sumbangan mereka kepada perkembangan sains anatomi.

Dalam bidang anatomi eksperimen, pengasas sekolah anatomi dari Leningrad VN dengan berkesan bekerja.

Tonkov (1872- 1954), melampirkan sangat penting untuk percubaan, dia diterokai peredaran cagaran, saluran darah keplastikan di bawah pelbagai keadaan-keadaan kewujudan, aliran darah saraf, yang pertama untuk menggunakan x-ray untuk mengkaji skeleta.V. P. Vorobiev (1876-1937) - penyiasat sistem saraf autonomi

sistem, pengarang kaedah penyelidikan saraf. V. P. Vorobiev menggambarkan plexus saraf jantung dan perut pada manusia, salah satu yang pertama untuk memulakan kajian pemuliharaan dengan kaedah stimulasi elektrik saraf pada haiwan. Zhdanov (1908-1971). Untuk monograf "Anatomi pembedahan saluran duktus dan pengumpul limfatik utama dan batang nod" dia dianugerahkan Hadiah Negara USSR.

Tiket 17

Tahap awal embriogenesis manusia, daun embrio.

Persenyawaan berlaku apabila sel germa lelaki disambungkan - spermatozoon dan sel kuman betina - sel telur. Spermatozoa dihasilkan dalam tubula yang terputus dari testis. Sel telur membentuk folikel ovari setiap 28 hari.

Selepas pecah folikel, sel telur memasuki rongga peritoneal pelvis kecil, dan kemudian ditangkap oleh pinggang tiub rahim. Selepas melewati saluran kelamin wanita, sel sperma bertemu dengan telur di dalam tiub fallopian atau di rongga peritoneal.

Akibat persenyawaan, kromosom sperma dan telur bersatu, selepas itu zigot memulihkan set kromosom diploid penuh yang diperoleh dari ibu dan ayah. Zigot mengalami pemecahan semasa laluan melalui tiub fallopian.

Pergerakan embrio dilakukan dengan mengurangkan tiub fallopian. Fetus mula mengambil nutrien dari luar hanya di dalam rahim. Dalam kes ini, rembesan trophoblast menguburkan kelenjar rahim dari permukaan membran mukus dan dengan cepat meningkat, berubah menjadi vesicle blastodermik.

Vesicle blastodermal terdiri daripada segelintir sel-sel yang lebih gelap - sel-sel nodul dan sel-sel cahaya germinal di luar trophoblast. Sel-sel nodul embrio direka bentuk untuk membentuk embrio, sementara trophoblast menyediakan

peringkat awal perkembangan embrio pemakanan. Tempoh pembangunan seterusnya dipanggil gastrula. Bahagian menjadi dua helai. Kemudian terdapat peletakan organ paksi: akord, sulcus saraf.

Ectoderm memberikan integument luar dan sistem saraf. Dari endoderm sebahagian besar saluran penghadaman dan kelenjar pencernaan dibentuk. mesoderm membentuk organ-organ lain: otot lapisan rongga badan menengah, organ-organ peredaran darah, perkumuhan dan sistem pembiakan pada haiwan vertebrata dan echinoderms - rangka dalaman.

Hernia femoral. Anatomi terusan femoral. Klinik Diagnosis Diagnosis keseimbangan. Pencegahan. Kaedah operasi

Hernia femoral terletak di bawah ligamen inguinal di kawasan segitiga scarp. Bahagian atas segi tiga yang disempadani skarpova ligamen bahagian inguinal, medially - adductor longus otot (m adductor longus.), Sisi - (. M sartorius) sartorius.

Di bawah ligamen inguinal mempunyai dua ruang: jurang vaskular (lakuna vasorum) dan jurang otot (lakuna musculorum), dipisahkan iliac sikat arka (arcus iliopectineus-PNA), yang berlepas dari ligamen inguinal dan dilampirkan: untuk iliopsoas-Cradle ketinggian (eminentia iliopectinea).

Lacuna vaskular terletak secara mediasi, di mana arteri femoral dan urat pas, terletak terus di bawah ligamen inguinal.

lakuna otot terdiri daripada otot iliopsoas (m. Iliopsoas) dan saraf femoral (n. Femoralis), yang terletak sisi dari lacunae vaskular, menduduki kira-kira 2/3 daripada tempoh antara ligamen inguinal dan cawangan atas tulang kemaluan.

Di bawah ligamen inguinal adalah tisu subkutaneus yang maju. Nodus limfa dangkal terletak di bawah ligamen inguinal selari dengan arteri femoral dan menerima sebahagian besar saluran limfatik cetek anggota bawah.

Nodus limfa dalam (sub-inguinal) mengiringi urat femoral. Yang terbesar dari nod ini disebut nod Pirogov (Rosenmüller) dan terletak di dalam cincin femoral.

Simpul-simpul ini mengambil kelenjar limfa dari bahagian bawah anggota bawah.

Permukaan lembaran fascia lata pada kedudukan atas kapal femoral, membentuk di pinggir medial daripada lampiran urat berbentuk bulan sabit (liur falciformis), tepi yang juga dinyatakan dan dibentangkan dalam bentuk semilunar lipatan - tanduk atas dan bawah (Cornu unggul Cornu lebih rendah). Upper tanduk melewati urat femoral dan dilipat di bawah ligamen inguinal, ditenun ke dalam ligamen lacunary (lig. Lacunare, lig. Gimbernati).

Tanduk bawah sesuai di bawah urat saphenous yang hebat, menuju ke fasia kelenjar (fascia pectinea).

Ruang ditakrifkan sabit lampiran, yang dipanggil lekuk bujur (lekuk ovalis), ia dibuat dan ditutup dengan tisu lemak bahagian longgar lembaran permukaan lata fascia (banji fascia - fascia cribrosa). Kapal darah dan saluran limfa melalui fasia ini.

Kebanyakan subkutaneus Vienna mengalir ke dalam urat femoral di atas rabung tanduk bulan sabit yang lebih rendah 3 cm dari ligamen inguinal. Pada fascia pinggan dalam lata diletakkan arteri femoral dan femoral Vienna. plat Gravure (kunci) fascia lata meliputi podvzdoshnopoyasnichnuyu otot (m. Iliopsoas) dan otot Gre-Beshkova (m. Pectineus).

Kawasan fascia paha yang luas ini dipanggil fascia kerang. Di kawasan fossa bujur, cawangan a. pudenda externa, a. epigastrica superflcialis, a. circumflexa ilium superflcialis, disertai oleh urat yang sama, yang mengalir ke dalam urat femoral atau urat saphenous hebat.

Kapal-kapal ini terletak berdekatan dengan terusan femoral - di keluar dari hernia femoral. Lapisan permukaan diasuh oleh cawangan p. Liimboinguinalis dan sebahagiannya oleh cawangan-cawangan Iliohypogastricus dan p. Ilioinguinalis. Saraf femoral (n.

femoralis) memasuki otot paha melalui jurang dalam bidang skarpova segitiga yang terletak keluar dari arteri femoral, dipisahkan daripadanya oleh yang mendalam lata plat fascia.

The hernia femoral melalui dinding abdomen ke dalam lakuna vaskular melalui cincin femoral dalaman, terhad di bahagian hadapan (dan ke atas) bahagian medial ligamen inguinal, belakang (bawah) - cawangan mendatar tulang kemaluan, ditutup sini lacunar ligamen dan memanjangkan daripadanya fascia sikat luar - urat femoral (vaskular vagina) dan bahagian medial - tepi ligamen lacunar cekung. Lacunar ligamen ialah, plat kecil berbentuk kipas mengasingkan tendon bermula dari ligamen inguinal ke cawangan atas tulang kemaluan hanya sebelum penahanan ligamen inguinal untuk bonggol kemaluan.

Ligamentum lacunar lebih padat pada lelaki berbanding wanita; pada usia tua, terutama pada wanita, ligamen ini diturunkan dan rintangannya berkurang.

Dimensi melintang cincin femoral dalaman untuk lelaki adalah 1.2 cm, untuk wanita - 1.8 cm.

Saiz besar cincin femoral dalam wanita mencerminkan ciri-ciri anatomi pelvis wanita, yang mempunyai saiz besar dalam satah mendatar.

Pada masa kanak-kanak awal, cincin femoral dalaman mempunyai penampilan celah sempit, yang jelas menerangkan jarang hernias femoral pada kanak-kanak.

Apabila dilihat dari dinding abdomen di bahagian abdomen bawah ligamen inguinal rehat kecil dilihat peritoneum dilupuskan cincin masing-masing dalaman femoral medial femoral kapal; rehat (fovea femoralis) dipisahkan dari overlying mereka fovea inguinalis medialis hanya ligamen inguinal, dan dari fovea obturatoria cawangan atas asas tulang kemaluan. Oleh itu, struktur anatomi bahagian bawah dinding anterior abdomen atas dan di bawah ligamen inguinal menentukan kemungkinan empat jenis hernia perut luaran (serong inguinal, inguinal lurus, femoral dan gabus).

Setelah melalui cincin femoral dalaman (anulus femoralis interims) dan membentuk kanal femoral (1-2 cm panjang), hernia femoral meninggalkan ligamen inguinal secara medial dari urat femoral. Cincin femoral luaran (anulus femoralis externus) terletak pada jarak 2-2.5 cm ke bawah dari ligamen inguinal.

Terusan femoral adalah titik lemah dalam lacuna vaskular.

Melewati terusan femoral pendek, hernia femoral bertemu dengan cara struktur anatomi yang terdapat di sini, yang membentuk membran hernia sac - tisu preperitoneal, plat fascial (septum femorale), yang terbentuk oleh fascia melintang, tisu lemak yang maju dari terusan, fascia kekisi, tisu dan kulit subkutaneus.

Dengan pembedahan anatomis yang teliti semasa pembedahan hernia femoral, pengesanan dan perkumuhan kantung hernia biasanya tidak menimbulkan sebarang masalah. Perlu diingatkan bahawa hubungan tegang hernial ke saluran darah berhampiran: - - v. femoralis, di atas - a. epigastrica inferior, medial - a.

obturatoria dalam kes di mana dia berlepas a. epigastrica lebih rendah. Dalam variasi arteri pengunci ini, cincin hernial dikelilingi oleh gelang kapal (v. Femoralis, a. Epigastrica inferior, a.

obturatoria), yang pada awal pembedahan dipanggil mortal korona (mahkota kematian) kerana bahaya kerosakan pada arus obturator.

Anatomi pembedahan hernia femoral menimbulkan tugas utama rawatan pembedahan hernia femoral, penghapusan corong peritoneal dan penutupan cincin paha dalaman.

Dari segi frekuensi mereka, hernia femoralis berada di tempat kedua selepas inguinal. Jumlah terbesar hernia femoral diperhatikan pada pesakit yang berumur 40-60 tahun dan lebih sering berkembang pada wanita, antara 80 hingga 74%.

Hernia femoral tipikal muncul di bawah ligamen inguinal dari terusan femoral, medial ke urat femoral.

Sarung hernia hernia femoral lebih sering dilakukan oleh omentum dan gelung usus kecil, cecum dengan proses vermiform kurang biasa.

Bersama-sama dengan kantung hernia, hernia femoral dapat menurunkan pundi kencing dan ureter. Perkembangan hernia femoral dalam kes-kes ini berlaku sebagai hernia gelongsor.

Pada peringkat awal perkembangannya, penonjolan hernia saiz kecil dan dengan pemendapan besar tisu lemak ditentukan hanya dengan penangkapan yang kuat dan apabila dilihat dalam kedudukan berdiri. Hernia fernal fernal hernia boleh menyimpang secara mediasi, terletak pada bibir yang besar.

Ia perlu membezakan jenis hernia femoral ini dari inguinal, yang dalam beberapa kes juga boleh turun ke dalam bibir yang besar. Hernia femoral bersaiz besar boleh membesar dan di atas ligamen inguinal, terutama pada pesakit dengan tisu lemak subkutaneus yang berlebihan. Rasa hati dan pemeriksaan terhadap pesakit dalam posisi berdiri dan berbaring diperlukan.

Dengan perut kendor, adalah perlu untuk mendorong lipat yang tergantung ke atas, yang memudahkan palpasi hujah hernia.

Dalam pesakit obes, perlu menentukan garisan yang menghubungkan tulang belakang iliac anterior dengan tuberkel pubik, yang akan memungkinkan untuk memperjelaskan kedudukan tunjang hernia di atas atau di bawah ligamen inguinal; Palpasi tubercle kemaluan adalah mungkin dengan obesiti yang ketara pesakit.

Untuk mengenali hernia femoral, adalah penting untuk merasakan cincin inguinal cetek dengan jari kecil. Cincin inguinal yang longgar tanpa gejala "tolak" apabila menegangkan dan batuk mengesahkan kehadiran hernia femoral.

Sekiranya tengkorak hernia tidak boleh dibuktikan, adalah perlu untuk mengambil kira data tentang kemungkinan tentang pelanggaran.

Ketidaksubalan hernia femoral mungkin disebabkan oleh cincin hernial yang sempit dan, oleh itu, pelepasan hernia yang perlahan dari kandungan, serta peningkatan omentum ke leher hernia sac.

Kesalahan pengiktirafan hernia femoral bergantung bukan sahaja pada kesukaran objektif mengiktiraf hernia femoral yang kecil, tidak jelas dinyatakan, tetapi juga pada pemeriksaan yang tidak mencukupi pesakit.

Dalam kes-kes yang tidak jelas, penonjolan hernia boleh diambil nod limfa yang diperbesar, terletak di lapisan permukaan dan di fasia luas, serta dalam, terletak di urat femoral. Di sebelah urat femoral adalah nod limfa Pirogov-Rosenmüller.

Oleh itu, adalah perlu untuk memeriksa anggota bawah di sepanjang keseluruhannya, rantau gluteal, organ kelamin luar, dinding depan perut turun dari pusat untuk mengecualikan proses keradangan yang melibatkan nodus limfa serantau atau metastase tumor.

Ekspektasi aneurysmal pada urat saphenous yang hebat pada femur apabila ia memasuki urat femoral dapat membuat kesulitan mengenali hernia femoral, terutama jika tidak ada urat nodular di sepanjang anggota bawah.

Ia dicirikan oleh warna kulit yang menipis dan berwarna biru, ketiadaan peredaran batuk, kemudahan memerah tonjolan dan penampilannya yang cepat sekali lagi tanpa menimbulkan ketegangan, hilangnya penonjolan di bawah perut urat di bawah simpul, meningkatkan anggota badan.

Pengembangan aneurysmal di kawasan cincin femoral luaran boleh mensimulasikan hernia femoral, terutama apabila pembekuan darah membentuk dalam rongga mereka. Dengan diagnosis pembezaan, terutamanya jika terdapat parut di bawah ligamen inguinal, adalah perlu untuk mengecualikan aneurisma arteri femoral selepas mencederakannya. Ultrasound kapal akan membantu menyelesaikan masalah ini. Dalam hernia femoral, edema hujung yang lebih rendah kadang-kadang diperhatikan di sisi hernia, yang boleh dijelaskan oleh pemampatan vena femoral dengan menonjol hernia; bengkak seperti itu lebih ketara di waktu petang.

Dalam sesetengah kes, lipoma pra-ricih boleh memampatkan urat femoral. Luka bakar juga boleh menimbulkan beberapa masalah dalam mengenali hernia femoral.

Dalam kes-kes yang jarang berlaku, hernias boleh meluas dari saluran femoral atau langsung di depan mereka, dan kadang-kadang di belakang. Tetapi ciri anatomi umum hernia femoral adalah kemunculan mereka di bawah ligamen inguinal; ini juga perbezaan utama mereka dari hernia inguinal yang berada di bawah ligamen inguinal.