Operasi hernia femoral

Gejala

Membezakan operasi kaedah femoral apabila akses kepada pundi hernial dan menutup cincin femoral dihasilkan oleh paha dan kaedah inguinal. Dalam kes yang kedua, akses ke kantung hernial dilakukan melalui kanal inguinal.

Mod pembedahan femoral untuk hernia femoral.

Serangan kulit 10-12 cm panjang dilakukan secara menegak di atas tunjang hernia bermula 2-3 cm di atas ligamen inguinal. Potong melalui kulit dan tisu subkutaneus, nodus limfa dan urat saphenous yang hebat dipindahkan ke sisi.

Paparkan hernia hernia hernia femoral dan bodoh melepaskannya ke leher, lepaskan cincin hernia (cincin femoral) dari sisi paha. Di luar, melindungi kapal femoral untuk mengelakkan kerosakan.

Pembukaan beg hernia dengan hernia femoralis, semakan dan rendaman kandungannya, ligation leher dan penyingkiran beg adalah sama dengan hernia inguinal.

Orifice hernia semasa hernia femoral ditutup dengan hemming ligamen inguinal untuk sikat. Untuk melakukan ini, tarik ligamen inguinal dan urat femoral ke luar. Ia perlu menggunakan jarum curlyly melengkung untuk merebut lebih kuat ligamen sikat dan menyambungkannya ke inguinal. Biasanya mengenakan 2-3 jahitan tersebut.

Kelebihan pinggir sabit luar yang mengikat hipodermis, hiatus saphenus, dihiasi dengan beberapa jahitan ke fascia otot puncak (kaedah Bassini untuk hernia femoral).

Mod pembedahan inguinal untuk hernia femoral.

Pemotongan kulit, tisu subkutan, fascia dangkal dan aponeurosis otot perut serong luaran dilakukan dengan cara yang sama seperti hernia inguinal.

Selepas membuka saluran inguinal, kord spermatik diasingkan dan ditarik ke atas. Secara longitud membuka tembok posterior kanal inguinal - fascia melintang. Bahagian atas fascia ini ditarik ke atas. Mereka menembusi ruang preperitoneal dan mencari leher hernia di dalamnya. Hernia femoral dibawa ke kanal inguinal.

Lengan pangkal pahanya dan sikat dibebaskan dari selulosa, jahitan sutera 2-3 di belakang kord spermatik, memukul ligamen inguinal dengan sikat (kaedah Ruga untuk hernia femoral).

Dalam kes ini, ligamen inguinal agak bergerak ke bawah, meningkatkan ketinggian jurang inguinal, yang mewujudkan keadaan yang baik untuk pembentukan hernia inguinal langsung pada masa akan datang. Untuk mengelakkan ini, bahagian tepi bawah otot perut serong dan melintang dalaman di hadapan kord spermatik dihiasi dengan ligamen sikat bersama-sama dengan ligamen inguinal, yang serentak dengan penghapusan cincin femoral menghapuskan jurang inguinal (kaedah Parlaveccio untuk hernia femoral).

Operasi hernia femoral

Artikel pengarang: Nadezhda Nikolaevna

Hernia adalah keadaan patologi dalam tubuh apabila organ-organ dalaman menjadi lebih besar. Ini tidak bermakna bahawa mereka melekat di bawah baju atau pakaian dalam arti literal. Penonjolan berlaku melalui pembukaan anatomi (cincin hernia, yang boleh menjadi kongenital atau diperolehi) di kawasan lapisan lemak subkutan. Pada permukaan kulit, penonjolan digambarkan sebagai bengkak.

Konsep hernia termasuk beberapa komponen:

  1. Yang pertama adalah kandungan hernia. Ia mungkin sebahagian daripada usus (contohnya, epiploon atau gelung usus), rahim, pundi kencing.
  2. Kedua: kandungannya berada dalam beg hernia. Beg ini terdiri daripada peritoneum dan cangkang.
  3. Yang ketiga adalah cincin hernial, di mana kandungan hernia dipenggal.

Faktor-faktor yang menimbulkan bantahan seperti itu dianggap sebagai:

  • Kelemahan dinding abdomen. Serat otot rongga perut kehilangan keanjalan dan menjadi lebih kurus di bawah tindakan pelbagai proses: kehamilan, kecederaan, dan penyakit terdahulu.
  • Pelanggaran tekanan intra-perut. Penyakit ini menyumbang kepada penyakit kronik, gaya hidup, faktor luaran (mengangkat berat, ketawa atau menangis yang berpanjangan, terutama pada kanak-kanak).

Klasifikasi hernias adalah berbeza dan bergantung kepada beberapa sebab:

  • asal;
  • penyetempatan;
  • arus;
  • kaedah rawatan.

Ia penting. Jangan mengelirukan hernia femoral dan inguinal. Penyetempatan hernia femoral - di bawah ligamen inguinal. Keluar dari hernia inguinal di atas ligamen inguinal.

Kemungkinan membina hernia femoral adalah rendah. Selalunya, hernia adalah saiz kecil secara visual, berlaku pada kanak-kanak dan wanita (selepas usia 45 tahun).

Pintu-pintu hernia femoral ialah segitiga femoral, yang dibatasi oleh otot sartorius (depan), otot penambah panjang (dari dalam), dan ligamen inguinal (atas). Lapisan otot di kawasan segi tiga agak lemah dan mempunyai saiz yang besar, iaitu faktor penentu dalam perkembangan hernia femoral.

Perkembangan hernia femoral membawa kepada:

  • patologi kongenital (kelemahan dinding perut disebarkan dari ibu bapa kepada kanak-kanak);
  • perlembagaan (pada orang gemuk lebih kerap berlaku);
  • Kehadiran kecederaan dinding perut dalam sejarah;
  • tekanan intra-perut meningkat;
  • ketegangan otot (contohnya, apabila mengangkat berat).

Hernia bertindak balas dengan baik untuk rawatan pembedahan, dan dengan diagnosis tepat pada masanya, prognosis penyakit ini sangat baik. Walau bagaimanapun, perlu diperhatikan bahawa operasi untuk hernia femoral tidak mudah. Mereka memerlukan pengetahuan yang baik tentang anatomi topografi dan pembedahan.

Penyediaan preoperatif pesakit adalah penting. Jika pesakit itu obes, dia memerlukan senaman dan diet seimbang untuk mengurangkan tekanan intra-perut.

Akses ke cincin hernia semasa pembedahan (hernioplasti) mungkin berbeza, yang berfungsi sebagai kriteria untuk klasifikasi rawatan pembedahan.

Cara femoral

Akses ke terusan femoral melalui pembukaan luaran terusan ini digunakan.

Faedah

  • tempoh minimum operasi;
  • invasiveness yang rendah semasa pembedahan;
  • tempoh pemulihan yang pendek.

Kelemahan: kemungkinan kambuh semula

Kaedah Bassini. Kaedah yang paling biasa untuk rawatan pembedahan pendekatan femoral, diiktiraf oleh semua pakar bedah. Bergantung kepada bukti, ia dilakukan di bawah anestesia tempatan dan juga di bawah anestesia umum. Serangan kulit dibuat lebih kerap selari dengan ligamen inguinal, di mana kantung hernia dibuka.

Gelung usus dan omentum (jika omentum rosak, ia disekat) dibawa kembali ke rongga perut. Sekiranya masalah timbul dalam penyusunan semula, ligamen lacunar dipotong untuk mengembangkan akses. Kantong hernia dikeluarkan di leher kantung.

Peringkat seterusnya operasi adalah plastik: cincin hernia dihilangkan oleh jahitan bersama-sama ligamen kemaluan dan inguinal.

Dalam kaedah femoral, pelbagai teknik plastik pintu hernia digunakan: di atas (menjahit ligamen), memotong flap dari kulit atau aponeurosis otot.

Cara Inguinal

Pada masa ini ia adalah kaedah pembedahan hernias femoral yang paling kompetitif.

  • ligation tinggi beg hernial dengan pemotongan seterusnya;
  • menguatkan terusan femoral serentak dengan kanal inguinal.

Oleh kerana kelebihan ini digabungkan dengan operasi radikal, kaedah ini membolehkan untuk mengelakkan kambuh dalam tempoh selepas operasi.

  • invasi dan jangka masa operasi, kebarangkalian mengurangkan nada saluran inguinal.

Operasi tidak ditunjukkan untuk pesakit yang lebih tua dan pesakit yang lemah.

Akses ke kanal femoral menggunakan kaedah ini adalah melalui kanal inguinal (melalui dinding anterior dan posterior). Oleh kerana itu, leher kantong hernial tersedia untuk excision di lokasi optimum.

Dalam kes pembedahan radikal, pendekatan inguinal adalah kaedah pembedahan utama. Kedua-dua anestesia tempatan dan anestesia am mungkin (jika ditunjukkan). Menurut teknik itu, operasi ini serupa dengan operasi untuk hernia inguinal - terusan inguinal dibuka dengan akses lanjut ke terusan femoral.

Pengubahsuaian operasi boleh berbeza: pada teknik akses kepada cincin femoral, mengenai bahan dan teknik plastik saluran femoral. Baru-baru ini, kaedah ini menggunakan transplantasi saluran femoral plastik. Bahan yang digunakan adalah dura mater (allogeneic).

Membanteras operasi

Perubatan tidak berhenti, dan akhir-akhir ini, kaedah rawatan laparoskopi digunakan secara meluas dengan campur tangan pembedahan klasik untuk hernia femoral. Malah, ini adalah operasi yang sama dengan pendekatan yang berbeza (femoral, inguinal), hanya berdampak rendah, dengan mengurangkan kesakitan selepas operasi dan perkembangan kambuh.

Campur tangan bedah dilakukan melalui tusukan kecil, menggunakan alat dan teknik khusus.

Jenis plastik pintu hernia

Pembedahan plastik terusan femoral adalah mungkin dalam dua cara.

Plastik dengan tisu badan sendiri

Kaedah ini dipanggil kaedah ketegangan. Perubahan bentuk kanal dihapuskan melalui akses pembedahan dan penutupan biasa tisu di sekeliling badan dengan bahan jahitan khas.

Pembedahan plastik dengan endoprosthesis

Implan dan prostesis (mesh sintetik) digunakan untuk "menampal" kecacatan terusan femoral. Ia digunakan untuk akses inguinal (kedua-duanya secara tradisional pembedahan dan laparoskopi), dipasang dari bahagian dalam terusan femoral. Bentuk implan menyerupai jarum biasa, ujung tajam yang diletakkan di dalam lumen cincin hernia, dan asas meliputi tepi luar kanal femoral. Kelebihan jenis plastik ini adalah ketiadaan komplikasi dan pengetatan tisu badan.

Hernia femoral pinch

Pelanggaran, sebagai komplikasi hernia femoral, berlaku agak kerap. Ia sangat berbahaya dan, malangnya, sering didiagnosis pada peringkat kemudian (kedua-duanya kerana kecerobohan doktor semasa peperiksaan dan pesakit, yang tidak memberi kesan kepada gejala yang menggangu dalam masa). Pelanggaran hernia femoral adalah yang paling biasa di kalangan wanita berusia lebih dari 50 tahun.

Terdapat 3 tempoh semasa pelanggaran hernia femoral:

  1. Tahap pertama dicirikan oleh perkembangan tisu nekrosis pada usus gelung, tetapi keracunan dan perubahan negatif dalam keadaan umum, yang biasanya disebabkan oleh halangan usus, tidak diperhatikan. Tempoh ini bermula 2 jam selepas pelanggaran.
  2. Pada peringkat kedua, kematian tisu gelung usus dalam kantung hernia atau di luarnya bermula. Tanda-tanda halangan usus bergabung, namun tidak ada keracunan yang teruk dan gejala peritonitis yang jelas (ia berkembang 2-8 jam selepas dipenjarakan).
  3. Tempoh ketiga dicirikan oleh tanda-tanda jelas peritonitis dengan unsur-unsur mabuk yang teruk. Gejala-gejala ini berlaku dalam 8-10 jam.

Campur tangan bedah dalam hal pelanggaran pada tahap pertama dilakukan, sebagai aturan, di bawah anestesi lokal. Operasi dalam cara femoral dilakukan pada pesakit yang lebih tua yang mengidap penyakit semasa. Dalam kes lain, kaedah inguinal lebih disukai. Sekiranya hernia besar, mungkin terdapat komplikasi dengan penggabungan gelung usus dan analisis daya maju, operasi dilakukan oleh kaedah inguinal. Kaedah femoral lebih panjang dan penuh dengan komplikasi dalam bentuk kecederaan.

Harus diingat! Rawatan hernia femoral dan komplikasinya adalah pembedahan murni, dalam keadaan hospital. Anda tidak boleh cuba merawat patologi ini dengan bantuan pelbagai ubat dan nasihat rakyat "dari Internet." Rujuk pakar dan sihat.

Hernia femoral

Hernia femoral membentuk 5-8% daripada semua hernia. Mereka sering mengalami masalah, dan selepas melakukan prosedur pembedahan, mereka sering berulang. Hernia femoral berlaku lebih kerap di kalangan wanita, kerana saiz besar pelvis dan cincin femoral.

Lacunae vaskular dan otot dan jurang dalam ligamen lacunar boleh berfungsi sebagai kolar hernia hernia femoral. Dalam kebanyakan kes, hernia femoral melarikan diri melalui bahagian tengah dari lacuna vaskular, yang dibuat dengan tisu lemak, yang, di hadapan hernia, bertukar menjadi terusan femoral. Hernia femoral juga mungkin terletak anterior atau posterior ke vagina kapal femoral: hernia femoralis dan retrovcularis hernia. Hernia dari lacuna vaskular melepasi jurang dalam ligamen lacunar. Hernia dalam saraf femoral di lacuna otot (hernia Hesselbachi) jarang berlaku.

Arah beg hernia, sebagai peraturan, mempunyai watak menurun. Walau bagaimanapun, kadang-kadang kantung hernia boleh naik dan berada di atas ligamen inguinal, serta pada permukaan depan keropos hernia (Bloe hernia). Seringkali kantung hernia pada lelaki menembusi skrotum, dan pada wanita - di labia majora.

Sebagai peraturan, kursus klinikal hernia femoral adalah asimtomatik. Walaupun dengan perkembangan pelanggaran, pesakit lebih sering menyentuh rupa kesakitan di rongga perut, dan bukan di bahagian paha. Oleh itu, sindrom kesakitan yang berlaku semasa pelanggaran dan halangan usus akut adalah salah satu manifestasi klinikal pertama penyakit ini. Manifestasi klinikal tempatan hernia femoral bergantung kepada saiznya; pada saiznya yang kecil, ia dapat ditentukan hanya sebagai bulge kecil di bawah ligamen inguinal.

Diagnosis pembezaan hernia femoral dilakukan dengan dilarutkan vena daripada urat saphenous yang hebat, aneurisma arteri femoralis dan limfadenopati pinggul.

Rawatan pembedahan hernia femoral

Anestesia tempatan dijalankan dari empat mata:
1) 4 cm di bawah tulang belakang iliac anterior superior;
2) pada tahap tubercle pubic;
3) 5 cm di atas tujahan hernia;
4) 5 cm di bawah penonjolan hernia.

Anestesia menganggu pengambilan saraf ileo-inguinal dan iliac-hypogastric. Kulit dan tisu subkutaneus dibiakkan di sepanjang garis incision. Selepas pendedahan beg hernia, larutan anestetik disuntik tambahan di sepanjang bahagian medial, atas dan bawah beg hernia. Kerana jarak urat femoral, tidak disarankan untuk menyuntikkan larutan dari sisi sisi kantung hernia. Otot fascia dan sikat juga dibezakan.

Mod femoral Bassini

Operasi ini dalam tekniknya adalah yang paling mudah dan digunakan terutamanya secara meluas. Tudung panjang kulit 8-10 cm dilakukan secara selari dan segera di bawah ligamen inguinal. Paparkan ligamen inguinal, bahagian bawah aponeurosis otot perut serong luaran dan beg hernia. Kantong hernia perlu diperuntukkan setinggi mungkin. Untuk melakukan ini, dinding anterior dibebaskan dari tisu lemak dan membran fascial di sekelilingnya, yang terutama lebih mendekati lehernya. Cengkerang beg adalah plat kisi dan fascia melintang. Pengenalpastian mereka difasilitasi dengan pengenalan larutan novocaine 0.5% di leher hernia sac. Pengekstrakan kantung hernia dari sisi sisi, di mana urat femoral dilekatkan rapat dengannya, harus dilakukan dengan berhati-hati. Apabila mengalokasikan kantung hernia, harus diingatkan bahawa mungkin ada pundi kencing di sisi medial, dan vena saphenous besar di bahagian bawah. Hemostasis yang berhati-hati perlu dijalankan, membekalkan dan membalut urat daun femoralis dan tributary besar di kawasan ini.

Sekiranya cincin hernia perlu diperluaskan, ia akan dipotong pada arah medial, melintasi ligamen lacunary. Sebarang arahan lain mengancam kecederaan kapal femoral atau ligamen inguinal. Sesetengah anomali lokasi kapal di zon saluran femoral adalah kepentingan praktikal yang besar dalam pemilihan kantung hernia. Pertama sekali, adalah perlu diingat mengenai pelepasan atipikal arteri obturator dari arteri epigastrik inferior pada 20-30% pesakit. Dalam kes-kes ini, arteri obturator mungkin bersesuaian dengan leher kantung hernia, menutupnya dari bahagian hadapan, di bahagian tengah dan belakang. Anomali anatomi yang sama dikenali sebagai "corona mortis" ("mahkota kematian"). Kerosakan kepada arteri obturator boleh mengakibatkan pendarahan berbahaya. Taktik pembedahan tisu oleh lapisan dengan tisu dengan pemeriksaan visual yang berterusan melindungi terhadap kecederaan arteri ini, dan dalam hal kerosakan tidak sengaja, ia memudahkan untuk menghentikan pendarahan dan ligation kapal.

Setelah membuka beg hernia dan menetapkan kandungan ke dalam rongga abdomen, leher beg hernia itu dilepaskan dari permukaan dalaman cincin hernia, dijahit, diikat, dan beg dipotong. Dengan hernia gelongsor pundi kencing, leher beg itu disedut dari bahagian dalam dengan jahitan tali dompet tanpa menindih dinding pundi kencing. Tunggul beg hologial anatomi beg bergerak di luar cincin hernial ke arah rongga perut.

Sebelum meneruskan dengan pembaikan plastik cincin hernia, perlu membersihkan ligamen atas, lutut pubis dan lacunary, membersihkan tisu lemak dari terusan femoral, keluarkan tisu lemak dari terusan femoral dan lihat urat femoral dengan menggunakan gauze ketat yang kecil. Pembukaan terusan femoral di sempit dengan menjahit bahagian belakang dan bahagian bawah ligamen inguinal dengan ligamen atas pubik. Ini memerlukan jarum atraumatik yang curam dan benang sintetik tahan lama yang tidak boleh diserap. Vena femoral semasa jahitan dengan cangkuk tumpul melindungi terhadap kerosakan jarum yang mungkin. Sekiranya tusuk tidak sengaja dengan jarum, tekan bahagian pendarahan dengan kain kasa dan tahan sehingga pendarahan berhenti (biasanya 5-7 minit). Apabila dinding urat femoral pecah, disertai oleh pendarahan besar-besaran dan berbahaya, adalah perlu untuk mendedahkan vena dengan baik ke seluruhnya, mengambilnya di pinggang dan menutup kecacatan di dinding dengan jahitan vaskular.

Apabila pintu hernia plastik pertama, lebih baik untuk mengenakan jahitan lateral, bukan untuk mengikatnya, dan merebut kedua-dua hujung benang dengan klip. Untuk melakukan ini, pada jarak 1 cm atau kurang dari vena femoral, ligamen inguinal dijahit, yang kemudian ditarik ke bawah dengan cangkuk kedua untuk mendedahkan ligamen atas pubis tegas ke dalam jahitan. Selanjutnya dalam arah medial mengenakan liputan berikutnya. Jumlah mengenakan 2-4 lipit ini pada jarak 0.5-1.0 cm antara satu sama lain. Sebelum mengikat jahitan dengan tali yang selamat, periksa kualiti jahitan ini. Penutupan cincin hernia yang baik disemak dengan menegaskan pesakit. Pada masa yang sama, perhatian harus diberikan kepada fakta bahawa jahitan lateral tidak memaksa urat femoral.

Barisan kedua jahitan (jahitan 3-4) menyambung pinggir sabit dari fascia paha yang luas dan fascia lembap dan seterusnya memperkuat pembukaan permukaan terusan femoral. Jarum tidak perlu memampat urat saphenous hebat. Seterusnya, luka itu disulam dalam lapisan.

Kelemahan utama kaedah Bassini adalah kesukaran ligation tinggi kantung hernia dan menyuburkan pembukaan terusan yang panjang. Kesilapan tipikal ialah jahitan ligamen inguinal bukan dengan ligamen atas pubik, tetapi dengan fasia kelabu. Dalam kes sedemikian, kebarangkalian kambuhan hernia sangat tinggi.

Kaedah inguinal Rugy-Parlavekio

Kaedah inguinal untuk merawat hernia femoral membolehkan anda untuk mengasingkan dan menguatkan cincin hernia dengan lebih pasti. Kaedah plastik ini harus digunakan terutamanya pada lelaki, kerana dalam 50% kes hernia inguinal berlaku pada 50% kes pada masa yang sama dengan hernia femoral.

Untuk pertama kali kaedah inguinal rawatan radikal hernia femoral telah diterangkan secara terperinci oleh G. Ruggi (1892). Pada tahun 1893, seorang lagi ahli bedah Itali Parlavecchio, selain menyempitkan pintu hernia femoralis, disyorkan secara serentak menutup pintu hernia inguinal juga. Seterusnya, kaedah ini juga telah diubah suai oleh banyak penulis.

Tisu kulit dan tisu subkutaneus dilakukan dengan cara yang sama seperti dalam hernia inguinal, di atas ligamen inguinal. Aponeurosis otot perut serong luar dibedah di sepanjang seratnya. Kord spermatik atau ligamen bulat rahim dibebaskan dari tisu di sekeliling, diambil pada rakaman dan diambil. Dinding posterior saluran inguinal diperiksa untuk tujuan mengesan hernias inguinal yang berkaitan. Kemudian fascia melintang dipotong di atas ligamen inguinal selari dengannya dari tepi medial cincin inguinal yang mendalam ke tuberkle pubis. Oleh itu, mereka memasuki ruang peritoneum, di mana peritoneum ditutup dengan tisu lemak preperitoneal yang lebih atau kurang ketara. Berhati-hati menolak serat dengan bola kasa, cari dan mengeluarkan leher kantung hernia, yang diambil pada pemegang sementara.

Isi hernia dipaksa masuk ke rongga abdomen, menekan ke atas histori hernia. Menghirup leher beg dan melepuh perekatan yang ada dengan dinding terusan femoral, beg itu dipindahkan ke kawasan pangkal paha. Kemudian beg itu dijahit, diikat dengan benang sintetik setinggi mungkin dan dipotong. Bola kasa melepaskan ligamen atas, lacunar dan inguinal atas, serta vagina kapal femoral. Cincin hernia ditutup dengan menjahit pinggir bawah otot serong dan melintang dalaman, serta bahagian atas fascia melintang yang dibedah dengan ligamen atas pubic dan inguinal. Untuk mengurangkan beban pada tisu, buatlah celah juling dari vagina otot rectus abdominis. Dengan cincin inguinal yang luas, ia disuntik dengan saiz normal, mengenakan jahitan tambahan pada fascia melintang. Kord spermatik atau ligamen pusingan rahim diletakkan pada otot. Tepi aponeurosis yang dibedah dari otot perut serong luar menjahit tepi ke pinggir dengan jahitan yang berterusan.

Jalan semula inguinal

Dengan degenerasi atrophy dan degenerasi otot serong dan melintang dalaman dan kedutan fascia melintang, keberkesanan penggunaan kaedah Ruggie-Parlavecio menjadi dipersoalkan. Dalam keadaan ini, plastik tanpa ketegangan dengan penggunaan prosthesis mesh sintetik boleh digunakan dengan jayanya.

Pengasingan dan pemprosesan kantung hernia dilakukan dengan cara yang sama seperti kaedah Ruggie-Parlavekio. Fascia melintang secara meluas dikupas dari peritoneum untuk penempatan prostesis mesh di ruang ini. Bahagian bawah mesh polipropilena terletak di belakang ikatan Cooper dan dipasang dengan cara yang sama seperti teknik Liechtenstein. Bahagian atas prosthesis mesh diletakkan di ruang preperitoneal di belakang fascia melintang dan dipasang melalui suntikan berbentuk U transmuscular.

Operasi hernia femoral

Rajah. 91. Pembedahan untuk hernia femoralis mengikut A. P. Prokunin.

(a) flap dengan pangkalan berhampiran kerang tulang kemaluan dipotong daripada fascia keriting dan otot; b - kepak otot fascial muncul di lubang di atas ligamen inguinal dan disuntik ke aponeurosis otot serong luaran.

Satu lagi perubahan oleh AP Prokunin tentang metodologinya menyebabkan pemotongan otot pada keseluruhan ketebalan otot puncak. Kaedah A. P. Prokunin pada satu masa digunakan secara meluas oleh pakar bedah domestik.

Kaedah plastik otot fascial tidak dapat dibandingkan dengan kaedah biasa (Bassini) dalam keberkesanannya, kerana atropi flap otot. Keberkesanan operasi yang dijalankan oleh kaedah ini hanya boleh dikaitkan dengan ligation yang tinggi dalam kantung hernia.

Operasi hernia femoral dengan cara inguinal

Ketidakpuasan para ahli bedah dengan hasil operasi yang dilakukan oleh laluan femoral menyebabkan pencarian lanjut untuk teknik yang dapat memastikan ligation tertinggi leher kantong hernia dan penutupan lengkap corong peritoneal.

Dalam kaedah inguinal, hirisan kulit dilakukan dengan cara yang sama seperti dalam operasi hernia inguinal, aponeurosis otot serong luar dibuka tanpa membedah cincin inguinal cetek 22 23. Otot serong dan melintang dalaman mengambil soket tumpul; kord spermatik atau ligamen pusingan rahim juga dipindahkan ke atas.

Rajah. 92. Operasi untuk hernia femoral sebelah kanan wanita dengan cara inguinal (E. Rhen).

a - terusan inguinal dibuka, fascia melintang terdedah, yang mana kantung hernia dari hernia femoral hadir; 6 - kantung hernia hernia femoral dibawa ke jurang inguinal; c - fascia melintang dijahit. Tiga jahitan dilakukan melalui pinggir otot serong dan melintang dalaman, melalui ligamen tulang (Cooper) dan ligamen inguinal; G - tiga jahitan terikat. Terusan inguinal dan femoral ditutup.

Selepas pendedahan jurang inguinal, membedah fascia melintang dan terus terang, menolak tisu preperitoneal, mendekati leher kantong hernia. Kantong hernia sendiri dibawa ke kanal inguinal (Rajah 92, a, b, c, d).

Adalah dinasihatkan untuk menawarkan Rugy (Ruggi) untuk hernia bukan invasif untuk membuat hirisan dalam bentuk huruf T, yang akan menghubungkan kawasan inguinal dengan sub-inguinal, iaitu, dengan hernia sac hernia femoral. Dengan seksyen ini, tugas menghapuskan beg hernial adalah lebih mudah. Beg hernia khusus ditangkap dengan forsep dan keluaran ke kanal inguinal.

Penutupan cincin femoral di sisi kanal inguinal dilakukan mengikut kaedah yang dicadangkan oleh Ruggie (1892), Parlavecchio (1893) dan Reich (1911). Otot serong dan melintang dalaman dijahit ke sikat dan ligamen inguinal. Jahitan mula mengenakan sekitar urat dan meneruskannya dalam arah medial. Tali pinggang dalam arah yang bertentangan.

Rajah. 93. Operasi untuk akses fernal fernal inguinal hernia.

Plastik kanal inguinal dilakukan dengan menggandakan aponeurosis otot serong luaran.

Pada tahun 1901, Berard mencadangkan versi hernia femoral versi berikut menggunakan kaedah inguinal. Selepas membuka dinding depan kanu inguinal (tanpa membedah pembukaan kanu inguinal), jahitan berbentuk U dilakukan melalui bahagian atas aponeurosis yang dibedah, otot serong dan otot melintang, diikuti dengan meraih otot puncak ke dalam jahitan. Akhir median jahitan melewati ligamen lacunar. Semua tisu ini dibawa di bawah ligamen inguinal, selepas itu bahagian bawah aponeurosis yang dibuang dibesarkan ke bahagian atas dan mengalir ke bahagian atas aponeurosis, membentuk dua kali ganda (Gambar 93, a, b).

Cadangan Berard adalah berasas secara anatomi.

Jahitan melalui ligamen lacunar adalah dinasihatkan, kerana ia menyediakan penutupan yang lebih sempurna dari cincin femoral. Tanpa pembedahan cincin inguinal cetek, ia tidak selalu mungkin untuk merapatkan otot (terutama apabila jurang inguinal tinggi) dan ia adalah baik untuk menyerlahkan leher kantung.

Kaedah inguinal mempunyai beberapa kelebihan berbanding femoral. Dengan itu, pemisahan pembungkusan omentum, gelung usus dengan dinding kantung hernial atau di antara mereka dijalankan dengan kurang kesukaran; pemprosesan beg lebih mudah, leher beg yang paling tinggi; Kemurungan berbentuk saluran peritoneum dihapuskan dengan pasti. Penutupan gelang femoral dengan kaedah inguinal lebih sempurna, kerana lapisan otot juga terlibat dalam plastik cincin. Pada masa yang sama dengan penutupan cincin femoral dengan kaedah inguinal, kanal inguinal juga diperkuat, yang penting untuk kelemahan anatominya.

Operasi untuk hernia femoral menggunakan flaps pada kaki aponeurosis otot perut serong luaran

G. G. Karavanov (1952) mencadangkan suatu kaedah operasi yang terdiri daripada menutup cincin femoral dengan "septum tirai", yang terbentuk daripada aponeurosis otot serong luar di bawah ligamen inguinal pada tahap terusan femoral. Aponeurosis flap dipotong lebar 1-1.5 cm dengan pangkal cincin inguinal cetek dan selepas bergerak kord spermatik atau ligamen pusingan rahim yang dirampas oleh forsep dari paha dan keluar melalui saluran femoral ke paha. Flap ini dijahit ke ligamen lacunar, ke fascia dan otot keriting, dan kepada ligamen pupart. Pada masa yang sama, pinggir sisi flap diapit ke vagina kapal, yang kita anggap tidak boleh diterima kerana kemungkinan mencederakan vena dan tidak wajar sebagai latihan yang menguatkan cincin femoral. Celah di aponeurosis selepas pengisihan jahitan menjahit.

P.Ya.Ilchenko (1955) membetulkan satu flap aponeurotic, panjang 8-10 cm dan lebar 1.5 cm, di hadapan ligamen inguinal ke ligamen ridge, diikuti dengan menjahit bahagian selebihnya flap aponeurotic ke ligamen inguinal.

Pada masa ini, tiada operasi yang digunakan di mana perkiraan ligamen inguinal dengan bahagian atas tulang kemaluan dilakukan oleh kurungan logam berbentuk U (operasi Roux, 1899).

Kaedah mengendalikan dawai tembaga-aluminium melalui ligamen inguinal dan lubang gerudi khas di tulang pubis untuk menutup cincin femoral (P. A. Herzen, 1904; A. P. Morkovitin, 1904) juga tidak menerima penyebaran.

Dicadangkan oleh R.V. Vreden untuk meringkaskan kepingan aponeurosis otot serong luar menggunakan jarum Deschampn atau forceps melengkung di bawah otot sisik dari tepi medial dari urat femoral ke ujung medial dari otot sikat dengan pengikatan berikutnya ke tuberkle pubial praktikal tidak dapat diterapkan kerana trauma besar dan kerumitan teknikal.

Kalimat V. N. Shevkunenko dan N. F. Mikuli adalah serupa. Kesemua teknik ini, diuji dalam keratan, terbukti kompleks dan tidak berasas secara fisiologi. Mereka juga termasuk operasi yang dicadangkan oleh TS Zatsepin (1903), intipati yang terdiri daripada membetulkan ligamen inguinal dengan benang sutera yang terletak di sekitar cawangan tulang belakang yang mendatar (atas). Selepas mengikat dua hujung benang, ligamen inguinal perlu menekan rapat dengan tulang dan menutup cincin femoral.

Prinsip TS Zatsepin digunakan oleh T. V. Zolotareva (1961), yang mencadangkan kepak fascia luas pinggul melalui lubang yang dibuat dalam tisu lembut yang meliputi lubang obturator. P. A. Herzen menganggapnya tidak peduli untuk pesakit mempunyai operasi di belakang cawangan mendatar tulang kemaluan, dengan jahitan yang dibuat melalui tulang atau, lebih buruk lagi, di bawah tulang ini melalui lubang penguncian.

Pengubahsuaian ini juga telah diuji dalam bahagian keratan, dan kami yakin dengan ketidaktentuan anatomi dan trauma yang melampau.

Operasi fenal hernia intraperitoneal. Dengan hernia femoral tanpa komplikasi, pembedahan intra-perut tidak menyebar. Cadangan pendekatan intra-perut boleh didapati di Zudek (1928). Dia juga menyertai keperluan Elecker untuk menjalankan dengan semua laparotomi di abdomen bawah dan penghapusan hernia yang ada. Walau bagaimanapun, A. P. Krymov percaya bahawa seksyen celiac untuk campur tangan untuk hernia femoralis selalu dan akan menjadi lebih berbahaya daripada pembaikan hernia yang mudah. Kami sepenuhnya mengaitkan diri dengan pendapat A. P. Krymov.

Pembedahan untuk hernia femoral yang jarang berlaku

Dalam kes hernia femoralis lateralis (Hesselbach), selepas pengasingan kantung hernia dan suturing leher luas kantung, ligamen inguinal dihiasi dengan m. ilipsas. Pada masa yang sama adalah lebih baik untuk mengenakan lapisan tilam untuk mengelakkan ketegangan otot apabila jahitan diikat. Ia perlu berhati-hati untuk tidak mematahkan integriti n. femoralis dan a. circumflexa. Dengan hernia femoralis praevascularis, Akshausen mengesyorkan bahawa kapal akan ditolak ke sudut lateral pintu gerbang hernia dan kemudian memuntahkan ligamen inguinal ke ligamen puncak dengan cara yang biasa.

Dalam hernia berbentuk sikat, pembedahan lapisan demi lapisan dilakukan dengan pendekatan pada fascia berbentuk sikat dengan pengembangan cincin hernia, selepas itu kantung hernia dikeluarkan dan operasi dilakukan lebih lanjut dengan cara yang biasa. Split scalloped fascia dijahit. Apabila hernia femoral melalui retakan pada ligamen lacunar, kedua-duanya dibedah, bermula dari pinggir medial, diikuti dengan pelepasan kantung hernial dan ligation leher normal.

Pembedahan hernia femoral

Adakah anda mengalami sensasi yang tidak menyenangkan di pangkal paha dan perut bawah, yang menjadi lebih kuat dengan peningkatan tenaga fizikal? Melihat bengkak di antara kawasan pangkal paha dan paha? Ini mungkin tanda hernia femoral. Joke dengan dia adalah buruk, jadi lebih kepada doktor!

By the way, hernia femoral tidak selalu "memberi" sendiri. Terutama pada gejala awal. Selalunya, doktor mendiagnosisnya pada peperiksaan "rawak". Ini membuktikan pentingnya pemeriksaan pencegahan yang tepat pada masanya oleh pakar.

Apakah hernia femoral berbahaya?

Adakah anda fikir hernia bukanlah ancaman langsung kepada kehidupan, jadi jangan tergesa-gesa ke doktor? Dengan sendirinya, sesungguhnya, hernia tidak mengancam nyawa. Apa yang boleh dikatakan tentang komplikasinya.

Keradangan adalah salah satu akibat yang mungkin timbul dari hernia femoralis. Pertama, proses keradangan hanya mempengaruhi kandungan hernia, iaitu gelung usus, lampiran, dan lain-lain. Dalam kes-kes lanjut, peritonitis mungkin berkembang. Dan dia, seperti yang anda tahu, adalah ancaman serius kepada manusia.

Komplikasi lain yang berbahaya adalah mencubit hernia femoral. Dalam keadaan ini, saluran darah, saraf memasuki hernia, dan organ-organ lain diperas. Keadaan ini disertai bukan sahaja oleh kesakitan, tetapi juga oleh gangguan dalam sistem saraf dan peredaran darah, iaitu gangren organ yang dicekik. Dalam sesetengah kes, halangan usus boleh berkembang. Oleh kerana peningkatan halangan usus, peritonitis juga boleh berkembang.

Mencubit hernia femoral memerlukan pembedahan segera, yang merupakan satu-satunya keselamatan dalam situasi seperti itu.

Jangan tunggu perkembangan hernia femoral. Mengeluarkan hernia pada peringkat awal adalah prosedur yang agak mudah. Cepat dan selamat sepenuhnya. Terutamanya apabila ia dijalankan oleh profesional yang sebenar dalam bidang peralatan moden mereka, iaitu, pakar Pusat Perubatan Antarabangsa HE CLINICS.

Pembaikan hernia femoral

Operasi untuk hernia femoralis di HE KLINIK adalah prosedur yang benar-benar selamat. Lagipun, pakar melaksanakannya, sebagai peraturan, dengan kaedah laparoskopi. Prosedur sedemikian disifatkan sebagai trauma minima, tempoh pemulihan yang singkat, keselesaan maksimum untuk pesakit semasa dan selepas pembedahan.

Operasi untuk hernia femoral termasuk pengasingan, pembedahan, pengusiran kantung hernia, penambahan semula kandungannya dan suturing cincin hernia. Dan semua ini dilakukan melalui punca kecil pada kulit. Beberapa waktu selepas operasi, puncture ini sembuh, meninggalkan hampir tiada tanda.

Terusan femoral plastik dijalankan dalam dua cara. Yang pertama adalah suturing cacat dengan benang khas, menggunakan tisu pesakit sendiri.

Kaedah kedua didasarkan pada mesh sintetik khas untuk menghapuskan "lubang". Ia dilampirkan dari bahagian dalam terusan femoral dan digunakan untuk akses inguinal, secara tradisional melalui pembedahan (terbuka) dan laparoskopi. Kelebihan menggunakan implan mata adalah kekurangan pengetatan tisu badan, komplikasi dan kambuh. Dan masa penginapan hospital selepas operasi dikurangkan kepada minimum.

Seperti mesh sintetik dalam HE KLINIK adalah hypoallergenic dan selamat untuk kesihatan manusia.

Selepas menjalani pembedahan untuk satu hari, anda perlu tinggal di hospital kami. Bekerja untuk melengkapkan hospital, kami cuba mengambil kira semua kehendak pesakit dan membuat orang itu berada di wad hospital dengan selesa di rumah. Dan, berdasarkan penarikan semula pesakit kami, kami berjaya melakukannya.

Kenapa tepatnya KLINIK HE?

Pakar bedah profesional HE KLINIK mempunyai pengalaman luas dalam operasi untuk menghapuskan hernia femoral dengan apa-apa kerumitan. Keselamatan tambahan operasi di CLINIC menyediakan peralatan moden dari pengeluar global terbaik. Dan secara tradisinya, sikap penuh perhatian semua kakitangan terhadap anda dengan cepat akan mewujudkan asas bagi hubungan yang mempercayai antara anda dan kami.

Rawatan pembedahan hernia femoral

Apabila menjalankan operasi untuk hernia femoral, beberapa jenis anestesia digunakan - bergantung kepada kerumitan, jenis operasi, saiz hernia, dan keinginan pesakit. Operasi hernia dilakukan di bawah anestesia tempatan, anestesia tulang belakang, anestesia intravena dan anestesia endotracheal.

Pembedahan hernia femoral

Untuk hernia femoral, jenis pembedahan berikut adalah mungkin:

  • plastik dengan tisu pesakit sendiri. Intipati operasi adalah plastik multilayer dari otot, aponeurosis dan fascia sendiri. Kelemahan pembedahan tersebut adalah pemulihan jangka panjang, kesakitan yang agak ketara, sekatan latihan fizikal selama 3 bulan, kelahiran hernia adalah mungkin dalam 2-15% kes.
  • ketegangan allogerinoplasty. Operasi ini dilakukan oleh akses terbuka, pada penutupan gerbang hernia suatu bahan sintetik (implan) digunakan. Kelebihan jenis operasi ini adalah sindrom kesakitan yang kurang jelas (kerana tiada ketegangan tisu di kawasan operasi), tempoh pemulihan awal. 1 bulan selepas pembedahan, pesakit dibenarkan bersenam.
  • hernioplasty laparoskopi. Semasa operasi, implan (bahan sintetik) dipasang secara endoskopi di bawah kawalan video di kawasan pintu hernia dari sisi rongga perut.

Kelebihan jenis operasi ini adalah sindrom kesakitan yang kurang jelas (kerana tiada ketegangan tisu di kawasan operasi), tempoh pemulihan awal dan kesan kosmetik yang tinggi, memandangkan tiada luka dibuat di dalam badan. Dengan pembedahan laparoskopi, hanya anestesia endotracheal yang mungkin.

Kami mengesyorkan untuk berunding dengan doktor! 276-00-15

Semua operasi di klinik "Pembedahan Pertama" dijalankan hanya oleh pakar yang berpengalaman pada peralatan yang paling moden menggunakan bahan habis dan dadah yang terbukti. Semasa operasi dan semasa berada di unit penjagaan rapi selepas operasi, pesakit sentiasa dipanaskan. Sehingga pesakit sepenuhnya dikeluarkan dari anestesia, pesakit berada di bawah penyeliaan anestesiologi dan resusitasi, dan aktiviti penting pesakit akan sentiasa dipantau pada monitor.

Tempoh selepas operasi

Jumlah masa yang dihabiskan di wad pasca operasi biasanya lebih dari 1 hari. Keluar dari katil dan bergerak pesakit dibenarkan pada sebelah petang selepas pembedahan. Keesokan harinya pesakit disingkirkan dari hospital. Jahitan dikeluarkan selama 7-10 hari semasa peperiksaan kawalan oleh pakar bedah. Beberapa hari selepas hernioplasty laparoskopi, pesakit boleh berjalan secara bebas dan juga membuat joging ringan. Sebulan kemudian, ritme kehidupan yang biasa dipulihkan sepenuhnya, termasuk kemungkinan bermain sukan.

Hernia femoral: gejala dan pembedahan

Hernia intervertebral adalah anjakan cakera intervertebral (bantahan), mengakibatkan pecah cincin berserabut. Bahagian tulang yang paling lemah bagi pembentukan hernia intervertebral adalah lumbosacral, yang lebih jarang terbentuk di rantau serviks, dan dalam kes-kes yang paling jarang di rantau toraks. Bagaimana rupa hernia intervertebral kelihatan seperti, anda boleh lihat dalam foto...

Untuk hernia umbilik adalah dicirikan dengan menonjol di dalam pusar. Ia mungkin hilang atau menjadi lebih kecil apabila orang berada dalam kedudukan mendatar. Hernia payudara pada bayi yang baru lahir berlaku disebabkan oleh pertambahan bulatan pusat. Tetapi hernia umbilik pada kanak-kanak mungkin berlaku disebabkan oleh sembelit yang kerap. Hernia payudara pada orang dewasa sering dijumpai pada wanita...

Hernia inguinal yang paling biasa pada kanak-kanak lelaki disebabkan oleh ciri-ciri anatomi kanal inguinal. Hernia inguinal pada kanak-kanak perempuan jarang berlaku. Hernia inguinal pada kanak-kanak Hernia inguinal pada kanak-kanak ditunjukkan dengan menonjolkan kandungan bahagian perut melalui dinding depan abdomen di pangkal paha atau skrotum. Ada beberapa jenis: Oblique Direct Combined Hernia Inguinal pada lelaki lebih kerap...

Hernia femoral adalah sejenis hernia yang agak jarang, tetapi yang boleh dijumpai walaupun pada seorang kanak-kanak. Dalam penyakit ini, organ abdomen keluar melalui terusan femoral di luar dinding abdomen. Dalam orang yang sihat, tidak ada terusan femoral, tetapi berlaku apabila hernia femoral berlaku. Orifice hernia boleh terbentuk pada bahagian dalaman, tengah atau luar ligamen inguinal.

Sejarah dan statistik menunjukkan bahawa hernia femoral, tidak seperti hernia lain, hanya berlaku dalam 5-8% penduduk. Hernia femoral pada lelaki berlaku dalam kes yang sangat jarang berlaku. Hernia femoral pada wanita kelihatan lebih kerap daripada lelaki kerana struktur fisiologi rantau inguinal.

Bagaimana rupa hernia femoral kelihatan seperti pada wanita, anda boleh melihat dalam banyak foto di Internet.

Punca, yang mengandungi sejarah penyakit ini

Hernia femoral boleh menjadi kedua-dua kongenital, jadi ia mungkin dicetuskan oleh faktor-faktor berikut:

  • sembelit kronik
  • faktor keturunan (kanak-kanak, terutamanya pada tahun pertama kehidupan, mungkin mempunyai sambungan lemah tisu dinding abdomen)
  • berat badan berlebihan
  • kehilangan berat badan drastik
  • batuk berterusan
  • lonjakan fizikal
  • mengangkat objek berat
  • kesukaran membuang air kecil
  • kecederaan pada dinding abdomen
  • parut selepas pembedahan

Tahap perkembangan penyakit

Hernia femoral mempunyai tiga peringkat pembentukan:

Gejala penyakit

Gejala hernia femoral bergantung kepada peringkat pembentukannya. Hernia femoral mungkin kekal tidak kelihatan untuk masa yang lama. Tetapi dengan apa-apa gangguan dalam tubuh seseorang, gejala pertama penyakit muncul:

  • kesakitan pangkal paha
  • mual dan muntah
  • ketidakselesaan dan kelembutan di bahagian bawah abdomen, yang meningkat semasa berjalan.

Di saluran dan tahap pembentukan penuh, sebagai tambahan kepada gejala di atas, simptom-simptom penyakit berikut muncul:

  • tegang hernia antara pangkal paha dan pinggul pada lelaki

Diagnosis hernia femoral

Penyakit ini boleh dikenalpasti melalui aduan dari pesakit semasa peperiksaan oleh pakar bedah. Untuk menjelaskan diagnosis, anda perlu lakukan:

  • Ultrasound
  • tomografi yang dikira
  • irrigoscopy
  • herniografi

Hernia femoral pada kanak-kanak

Sekiranya kanak-kanak mempunyai hernia femoral, dia boleh mengadu tentang:

  • sakit di pangkal paha, terutamanya ketika bersenam
  • bonjolan bulge di paha atas, yang meninggalkan ketika anak berada dalam kedudukan mendatar.

Jika anak anda mempunyai aduan yang disenaraikan di atas, anda perlu segera berjumpa doktor. Pakar akan dapat menentukan dengan tepat penyakit ini, kerana tanda-tanda dan riwayat penyakit ini sangat mirip dengan hernia inguinal. Tetapi cincin hernia di tulang inguinal adalah di atas ligamen pupartic.

Rawatan hernia femoral

Penyakit ini mesti dirawat, kerana ia boleh menyebabkan komplikasi berikut:

  • Proses keradangan organ serous atau purulen mungkin berlaku
  • mencubit pundi kencing (menyebabkan kesukaran yang besar dengan kencing)
  • menyebabkan haba
  • sakit akut pada palpation
  • muntah
  • coprostasis (genangan najis dalam usus)
  • pada peringkat lanjut penyakit ini, peritonitis dan nekrosis mungkin berlaku (kematian berlaku akibat peritonitis dan mabuk)

Komplikasi yang paling biasa dan agak berbahaya di kalangan pesakit adalah hernia femoral yang tercekik. Pada peringkat ini, komplikasi pembesaran patologi meningkatkan saiz, dan penambahan semula tidak mungkin lagi.

Kaedah utama untuk menyingkirkan penyakit ini adalah pembedahan, ubat tradisional di sini, malangnya, tidak berdaya. Tugas utama operasi ini adalah plasticity dari kanal inguinal, oleh itu, sebelum operasi akan dilakukan, perlu menentukan ukuran kanal inguinal.

Jenis operasi

Secara sejarah, ubat mempunyai banyak kaedah untuk rawatan hernias seperti:

  • plastik dengan tisu pesakit sendiri (plastik mengikut kaedah Bassini, Kukudzhanov dan Sholdis)
  • plastik komposit dengan penggunaan bahan sintetik (kaedah Liechtenstein, Reeves)

Untuk rawatan bedah penyakit hari ini digunakan jenis operasi berikut:

  • Hernioplasty (pembaikan hernia dan pembaikan plastik dinding rosak). Kaedah pengoperasian yang paling biasa. Operasi ini melibatkan insisi beg dengan pemeriksaan yang teliti oleh doktor, dan jika perlu, keluarkan omentum dan hak kandungan hernia di peritoneum. Seterusnya adalah ligation, dan kanal hernia plastik. Operasi dilakukan menggunakan tisu pesakit sendiri, serta menggunakan jahitan sintetik yang tidak dapat diserap (grid polimer).
  • Saluran plastik menggunakan allograf sintetik (jaring kain bahan khas). Bahan sintetik benar-benar berakar kepada tisu pesakit, dan tisu di sekeliling tidak membenarkan peregangan semula. Disebabkan jenis operasi ini, pesakit tidak memerlukan rawatan di hospital lama (kira-kira 2-3 hari).

Pemulihan selepas pembedahan hernia femoralis

Pada hari pertama selepas operasi, pesakit merasa sakit di perut bawah dan di bahagian jahitan. Untuk menghapuskan sindrom kesakitan, ubat penahan sakit diberikan oleh doktor. Pertama kali selepas operasi, rehat tidur disyorkan, dan pelbagai aktiviti fizikal dilarang sama sekali. Hanya dua minggu kemudian, apabila luka sembuh sedikit, beban secara beransur-ansur dibenarkan meningkat.

Semasa pembuangan pesakit, cadangan berikut dibuat oleh doktor:

  • pada hari pertama, jangan angkat lebih dari 5 kg.
  • lenturan ke hadapan adalah dilarang
  • pembalut mesti sentiasa bersih
  • berat badan tidak dibenarkan mendapat sekurang-kurangnya enam bulan selepas pembedahan
  • anda mesti mengelakkan apa-apa yang boleh menyebabkan batuk
  • memakai pembalut elastik selama tiga bulan selepas pembedahan
  • selepas mengambil prosedur pengenalan, luka itu harus dibersihkan dengan serbuk bayi
  • Gimnastik restoratif adalah disyorkan, tetapi hanya selepas penyembuhan luka pasca operasi

Pesakit diberikan makanan khas:

  • makanan perlu sekurang-kurangnya empat kali sehari dan dalam bahagian-bahagian kecil
  • Diet termasuk makanan yang kaya dengan protein (ayam, cendawan, soba, ikan)
  • adalah disyorkan untuk mengambil sejumlah besar produk tenusu

Dari diet, pesakit mesti menghapus daging berlemak, goreng, salai, penyimpanan, kopi, soda.

Semasa tempoh pemulihan selepas pembedahan, pesakit mesti sentiasa mengelakkan sembelit. Untuk diet ini mesti diikuti, dan anda mesti minum banyak cecair.

Pembuangan hernia femoral

Satu-satunya rawatan yang mungkin untuk hernia femoral adalah pembedahan untuk mengeluarkannya. Jika anda tidak berunding dengan pakar dalam masa, kemungkinan komplikasi yang berkaitan dengan penangkapan hernia, keradangan, dan kerosakan kepada organ lain akan meningkat dengan ketara.

Pakar bedah kami adalah pakar profesional dengan teknik yang berbeza untuk penghapusan hernia femoral pada wanita dan lelaki.

Manfaat rawatan hernia di Klinik SM

Kebarangkalian minimum hernia berulang pada paha

Ini adalah mungkin melalui penggunaan implan tiruan, bukannya tisu pesakit untuk menguatkan dinding rongga perut.

Sindrom nyeri yang rendah

Apabila menggunakan prostesis jejaring, tisu badan sendiri tidak menghulurkan, yang bermaksud anda tidak akan merasa sakit.

Bergantung kepada kaedah pembedahan yang digunakan, tempoh masa pesakit dalam ialah 1-3 hari, dan pemulihan penuh tidak mengambil masa lebih daripada 1 bulan.

Petunjuk untuk pembedahan untuk hernia femoral

Kos rawatan pembedahan

bergantung kepada banyak faktor: diagnosis, peringkat
penyakit, kaedah operasi, dsb.

Apa yang perlu anda lakukan

Persediaan untuk pembedahan untuk hernia femoral

Pemeriksaan pra operasi untuk hernia femoral termasuk:

  • pemeriksaan oleh pakar bedah dan palpation of the hernial protrusion;
  • melakukan ultrasound hernia, serta organ-organ pelvis kecil dan rongga perut;
  • ECG;
  • X-ray dada;
  • melakukan ujian air kencing dan darah;
  • perundingan anestesiologi dan ahli terapi.

Latihan komprehensif untuk herniasi terusan femoral membolehkan anda mendapatkan gambaran lengkap tentang keadaan kesihatan pesakit, untuk mengesan komorbiditi, untuk menentukan kaedah optimum anestesia dan jenis campur tangan pembedahan.

Jenis campur tangan pembedahan untuk rawatan hernia femoral

Rawatan hernia femoral tanpa pembedahan pada lelaki dan wanita adalah mustahil. Kelewatan boleh membawa kepada akibat yang menyedihkan. Semua operasi moden termasuk penggunaan prostesis jejaring. Kami tidak menggunakan pembedahan plastik dengan tisu tempatan.

Herniaoplasty Femoral Hernia Laparoscopic

Ini adalah prosedur pembedahan minima yang terdiri daripada memobilisasi kantung hernia, mengembalikan organ ke tempat di rongga perut dan menguatkan dindingnya dengan bantuan prostesis mesh sintetik. Doktor mengakses kantung hernial melalui 3 lubang diameter 5-10 mm. Peralatan dan instrumen endoskopik dimasukkan ke dalamnya. Bergantung pada keadaan klinikal, pakar bedah memilih satu daripada jenis akses berikut:

  • Preperitoneal transabdominal. Dalam kes ini, peritoneum dibuka di kawasan terusan inguinal. Doktor memilih kantung hernia, mengembalikan organ ke tapak, dan kemudian menggunakan mesh 3D menutup lubang terusan femoral.
  • Jumlah ekstraperitoneal. Intinya adalah dalam penciptaan ruang operasi dalam tisu preperitoneal dengan bantuan balon khas. Kemudian doktor melakukan manipulasi yang sama dengan akses transabdominal.

Pada akhir operasi untuk hernia femoral pada wanita dan lelaki, pakar bedah menghilangkan instrumen dari rongga perut dan jahitan.

Campurtangan endoskopik dalam rawatan hernia femoral mempunyai beberapa kelebihan:

  • pemulihan cepat
  • sindrom kesakitan yang rendah
  • risiko rendah berulang
  • hampir tiada bekas luka pasca operasi.

Buka hernia hernioplasti pada paha

Sekiranya semasa pemeriksaan preoperative, kontraindikasi terhadap anestesia umum telah dikenalpasti, hernia femoral pada lelaki dan wanita boleh dikeluarkan menggunakan akses terbuka.

Sebagai peraturan, hernioplasty terbuka dilakukan dalam kes kecemasan atau apabila terdapat kontraindikasi pada laparoskopi. Operasi hernioplasti terbuka yang dilakukan oleh pakar-pakar Pusat Pembedahan dibezakan oleh peratusan rendah dan kebolehpercayaan kerana penggunaan bahan-bahan moden.

Untuk mengakses beg hernia, pakar bedah membuat satu celah di dinding abdomen di kawasan lipatan inguinal. Kursus selanjutnya operasi adalah serupa dengan yang dilakukan dengan akses laparoskopi. Penggunaan implan sintetik berkualiti tinggi untuk menguatkan tisu mengurangkan risiko pengulangan dan komplikasi.

Tidak jumpa jawapan soalan anda?

Tinggalkan aplikasi dan pakar kami
akan berunding dengan anda.

Hernia pada paha: pemulihan selepas pembedahan

Doktor Pusat Pembedahan menggunakan kaedah dan bahan moden, yang mana dapat mengurangkan masa pesakit di hospital dan tempoh pemulihan. Selepas hernioplasti terbuka dan selepas campur tangan laparoskopi, anda boleh pulang ke rumah sama atau keesokan harinya. Menyambung semula aktiviti fizikal disarankan dalam 2-3 minggu. Anda boleh kembali ke kehidupan normal anda pada hari berikutnya selepas campur tangan.

Semasa tempoh pemulihan, pastikan anda mengikuti cadangan doktor: ikuti diet yang menghalang berlakunya sembelit dan pembentukan gas, mengetepikan senaman, menonton luka selepas operasi. Sekiranya tiba-tiba anda mendapati tanda-tanda hernia femoral lagi, dapatkan nasihat doktor, kerana keadaan ini mungkin menunjukkan penyakit yang berulang, memerlukan campur tangan pembedahan berulang.

Mengapa kita?

Kelayakan dan pengalaman doktor yang tinggi

Pakar Bedah Pusat adalah pakar yang berkelayakan tinggi dengan pengalaman penting di Rusia dan di luar negara.

Pusat pembedahan yang besar

Pusat Pembedahan mempunyai 10 pusat operasi dan lebih daripada 80 pakar operasi di semua bidang pembedahan moden.

Teknik impak rendah moden

Pembedahan endoskopi dan laparoskopik dilakukan melalui pukulan kecil, serta pembedahan darah tanpa radiowave.

Pakar Pusat mengembangkan taktik rawatan pembedahan dan program pemulihan bagi setiap pesakit.

Setiap pesakit berada di bawah pengawasan doktor dan pakar perubatan yang hadir sehingga keluar. Hospital ini dilengkapi dengan wad rawatan intensif.

Hospital selesa 24 jam

Pengawasan perubatan sepanjang masa, doktor dan jururawat yang berkelayakan, wad selesa, dan menu individu.

Rawatan komprehensif menggunakan peluang moden ubat restoratif dapat mengurangkan proses pemulihan.

Pengangkutan pesakit dari mana-mana wilayah

Perkhidmatan ambulans sendiri menyediakan pengangkutan perubatan dan hospitalisasi pesakit ke hospital kami dari mana-mana bandar dan wilayah.